Jump to content

Haukepipe, kombilokking etter rev og kråke.


Vestmann

Recommended Posts

Viser her hvordan man lager to modeller av haukepiper eller haukefløyte som den også kalles.

Disse modellene er nok gamle og ble brukt i den tiden det var lov å fange hauk, og også seinere til jakt på hauk. Det kan være lurt å lage noen emner av hver for å prøve seg litt fram under tillagingen. Det er ikke så nøye med målene bortsett fra luftspaltene, det er rom for mye eksperimentering med disse lokkene, kanskje finner du din helt unike variant.

 

phpsIr6bcAM_-_Kopi.jpg

Viser emnene før tilpasningen. Den smale kappbiten nederst blir til kloss i den flate lokken.

 

Den første er laget av et flatt trestykke som har en tilpasset kloss som presses ned i underdelen. Membranen legges rundt kanten på klossen før den presses på plass. Når klossen er på plass dannes det en oval spalte med rom både over og under midten av membranen.

Denne kan lages helt enkelt med kniv av en kløyvd, fersk gren under jakturen, men denne er litt mer forseggjort. Materialet til denne er hardt kirsebærtre fra en gammel kjøkkenplate.

Sag noen strimler som er 3-5mm tykke og lag dem ca 20mm brede.

Biter av kappet brukes som kloss i lokken da den man skjærer ut blir for liten.

Kapp hoveddelene til i lengder på 50-70mm, de kan deretter pusses på et flatt underlag med sandpapir. Merk opp utskjæringen for klossen, prøv å være nøyaktig med å få strekene i 90graders vinkel så blir tilpassingen enklere. En skruestikke er ganske nødvendig til fintilpassingen med fil, kniv, sandpapir og baufil. Sag ned de to loddrette strekene og stikk ut det overflødige med en kniv. Med sandpapir rundt en rund pinne formes u-formen i bunnen av sporet i underdelen. Lim en sandpapirstimmel på en flat lang trebit så får du en fin slipestikke.

Kapp så til en 20mm lang og ca10mm høy kloss med litt overmål på lengden og form en u-form i denne også etter at den er tilpasset i sporet. Den skal gå så tregt på plass at du må ta i litt med fingrene for å få den til å sitte godt, så det må være litt tilfilt vinkel på spor og kloss.

Av en plastbærepose kan man skjære med linjal og tapetkniv smale 2-4mm brede strimler til membran. Never fra bjørk kan også brukes og da er den hvite løse basten ytterst på barken best. Klossen helt i bunn med tynt material i strimmelen gir lysest lyd. Kort kloss gir lys lyd, lang kloss mørkere og mer raspende lyd.

Her kan man prøve ulike ting. Legg strimmelen rundt klossen og press den på plass.

Det var det, klart for testing.

 

Man blåser i denne lokken ved å legge den flatt mot leppene og blåse inn i spalten, men den kan også holdes med tennene. Er membranen for stram får man ikke lyd, og man vrikker klossen noen tidels millimeter ut og prøver på nytt. Se inn i spalten om membranen har ca 1mm rom både på over og underside. Prøv å si tiit-tiit-ti-ti-ti-ti-tit mens du blåser ved å blokkere luftspalten med tungen og hør hvor likt det er en hønsehauk. Om man spytter luften ut i raske korte støt etter hverandre blir det enda mer likt. Her kan du høre en hønsehauk: http://www.fuglar.no//galleri/lyder.php Man kan også justere lyden ved å blokkere luftspalten med fingeren helt eller delvis på utsiden av lokken mens man blåser. Om man tilter hele lokken litt mens man blåser forandrer tonen seg og den har to forskjellige lyder på ut og innpust. Harker man mens man blåser eller sier r-r-r-r-r-r (skarre-r) kan man etterlikne kråkelyder om man justerer lokken til en mørkere tone. Et hareskrik er også mulig med denne lokken.

 

phpONE8VqAM_-_Kopi.jpg

Viser finformingen av lokkene og ulike membraner. Legg merke til to membraner som ligger over og under rundpinnelokkene.

 

Den andre typen lokk som er avbildet er laget etter et annet prinsipp. Den har en stiv membran som er festet kun i en ende av lokken. Membranen blir klemt fast der lokken er splittet med strikk som er surret hardt rundt enden av lokken. Den kan også surres med sterk tynn tråd da det blir strammere jo flere omdreininger man strammer rundt.

Membranen lages av tynn stiv plast feks lokket av påleggsemballasje. Lokken på bildet har membran av lokket på en leverposteiboks. Membranet er så bred som pinnen lokken er laget av og smalner mot den enden som går mot bunnen av luftspalten (se bildet).

Rundstokk fra 10mm til 6mm kan brukes. Den største på bildet er 90mm lang med 65mm langt spor laget med en bakksag i en skrustikke. Membranen er 55mm langt og ca 4mm bred i den smaleste enden. Lager man membranen så lang at den går nesten til enden av sporet blir det mørkere lyd. Den minste utgaven er laget av en 7mm tykk rundpinne og er 68mm lang. Luftspalten er saget med baufil og er 46mm lang. Membranet er ca 36 mm langt.

Det er viktig å brette et fint sandpapir og pusse luftspalten innvendig etter sagingen fordi trefibrene ellers vil dempe vibrasjonsanslagene av membranen mot treflatene inni spalten.

Fil et spor for strikken, tre membranen på plass og stram sammen enden av lokken med strikken. Klart for test.

 

Denne lokken høres enda mer ut som et hareskrik etter min mening. Den kan justeres i tone ved å bite sammen lokken på midten mens man blåser eller ved å tilte den.

 

php63DfPjAM_-_Kopi.jpg

Her er de ferdige lokkene. En variant av den første med tre ulike lengder på klossene. Lokkene har fått litt oljebehandling.

 

Disse to lokkene kan kanskje brukes sammen med andre lokker for å gi inntrykk av at en hauk tar byttet. Et kraftig hønsehaukskrik fulgt av en hakkespett i nød eller et hareskrik kan være verd et forsøk til reven. Kråka er heller ikke på godfot med hauk så her kan det også prøves ulike kombinasjoner sammen med vanlige kråkelokker.

 

Har prøvd litt med lokking av forskjellig vilt men har ikke vært en iherdig lokkjeger, bortsett fra en del etter kråka. Prøvde på rev før i tiden men etter å ha lest revelokkingstråden så ser jeg at jeg gjorde flere av feilene som jeg ser andre har gjort, og det er vel grunnen til at det ikke ble noen suksess den gangen. Internett er fine saker og det har igjen gjort meg interessert i denne jaktmetoden etter reven.

 

Håper lokkene er av interesse.

 

edit: fikset skrivefeil x 3

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for det Ilatad :)

 

Du får prøve et par, det er ikke så vanskelig å lage. Har både moderne og eldre lokker jeg også.

Er litt anneredes virkemåte i disse så de har en egen lyd.

 

Lokk til kråke(2), psyco tweety, wam revelokk, orrfuglokk (fikk de til å svare i høst men de kom ikke inn), duelokk, andelokk (skutt and for den), hjemmelagde Burnham Bros revelokk,hjemelaget tenterfield revelokk, hubertus musepip bla.

Link to comment
Share on other sites

Hei Sexppc

 

Ja jeg tenkte jeg fikk legge ut en litt grundigere beskrivelse av haukepipene, da er det er lettere å se hvordan de lages. Ble litt seint i sesongen jeg la de ut ja, det minker på dagene nå.

Artig med disse lokkefløytene og den som du konstuerte også. Tror nok det blir flere som kommer til å teste Ivan når revesesongen starter igjen etter å ha sett resultatet etter første testene :) Jeg har sett flere rever på nyslått mark i fjor og de kommer første natten og jager alle katter unna :) Revene holder seg mest i jordekanten da så det kan virke som om alle smågnagerne rømmer ut til utkanten av gjordene når det er blitt slått.

Blir vel det som blir haukepipetesten for alvor men jeg tenker å prøve et par ganger før sesongen er over nå i april om jeg får anledning.

 

Vet om enda en gammel lokkefløytemodell også forresten.

Link to comment
Share on other sites

Her har vi en en type lokk som trolig er eldgammel. Den finnes blant urbefolkningen i flere land. Konstruksjonen er enkel men den kan lage en naturtro lyd av hauk, hare eller andre dyr. Modellen på bildene er laget av to kvister som er kløyvd, og med et membran inni som er klemt fast i lengderetningen med sterk tråd eller strikk i endene av lokken.

 

phppVopvBPM_-_Kopi.jpg

To seljekvister som har en naturlig buet form kappes til. Barken fjernes.

 

phpbkbvyLPM_-_Kopi.jpg

Kløyv emnene og bruk en halvdel av hver. Reinskjær innsidene slik at de får en jevnt buet (konkav) innside for luftstømmen. Fil eller skjær til hakk for strikkene. Legg en smal stimmel (2-4mm) av syltynn never eller plast fra en bærepose inni lokken på langs. Fest strimmelen med en strikk, stram strimmelen opp i motsatt ende og sett på strikken der også. Kanskje må du pusse litt for å få noen gode anleggsflater som holder strimmelen godt på plass, men denne patenten holder uansett mer enn godt nok.

 

phpmlOzuLPM_-_Kopi.jpg

Den ferdige lokken.

Luftspalten kan lages noe større eller mindre i høyden, den på bildet er ca 1,5mm. Man blåser inn i luftspalten med forskjellig kraft for forskjellig tone, eller tonen kan justeres ved å bite sammen lokken på midten mens man blåser. En kortere lokk gir lysere lyd det samme gir en smalere og tynnere membran. En mer solid versjon kan lages av feks einer eller grangreiner.

 

Kansje vet noen andre om flere utgaver av disse gamle lokkene?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...