Jump to content

Mengde krutt


Olaf

Recommended Posts

Hei

 

 

For dere som har fulgt litt med, ser dere at det er alt for lenge siden jeg har ladet :P

 

 

Skal ha 43 grains med krutt i .308 hylsene mine.

 

Klarer ikke å finne igjen bruksanvisningen til lee's kruttmål. Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve meg fram. Og dette gjorde jeg. Nullstile vekta, og prøvde meg fram helt til kruttmengden som kom ut var nøyaktig 43 grains.

 

Men når jeg hadde fyllt noen hylser med krutt begynte jeg å stusse. Syntes det så ut som om det ble litt vel mye krutt i hylsa. Har ikke noen ekstreme tegneferdigheter, men prøvde å tegne kruttstanden.

 

192725.jpeg

 

Er det bare meg, eller er det mye krutt? Hva kan jeg ha gjort galt?

 

 

Noen som kan komme med ei enkel brukerveiledning for å stille inn Lee kruttmålet? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vil nok påstå at du bør ha tid til å få tak i Ladeboka. Eventuelt få litt hjelp fra en dreven lader. Men mengden kan se ut til å være passe.. For å kontrollere vekta kan du jo veie ei kule som du vet vekta på fra før. Stemmer det så er du nok på rett vei. Åssen type krutt har du i hylsene? N140?

Link to comment
Share on other sites

Kan vell variere på hvordan du heller i hylsene , større fallhøyde før kruttet kommer i hylsa , gjør at det blir mer komprimert , eller om du bare heller i rett fra teskjeen .

Tykkelsen på hylsen avgjør litt på hvor full den blir (hylsefabrikant)

Link to comment
Share on other sites

Kan vell variere på hvordan du heller i hylsene , større fallhøyde før kruttet kommer i hylsa , gjør at det blir mer komprimert , eller om du bare heller i rett fra teskjeen .

Tykkelsen på hylsen avgjør litt på hvor full den blir (hylsefabrikant)

 

På disse hylsene har jeg kjørt kruttet fra kruttmålet og ned til trakta (usikker på hva det heter) og ned i hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Det her bør du avblåse til du har lest ladeboken! minst 2 ganger...

 

Ladde jo ammunisjon som gikk som bare det i fjor, men jeg har litt dårlig hukommelse. Skal prate med naboen (som driver med det) når han kommer hjem fra jobb i dag!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke å være spydig, men øyemålet hører ikke med til de redskapene en vanligvis bruker til å måle opp krutt :D

 

LEE målet stilles inn ved å skru den sorte plast "målestaven" inn eller ut, som du naturligvis allerede har gjort. Jeg, og jeg tipper de fleste med meg, gjør det på den måten du har gjort, ved å veie ladningen som kommer ut av målet og skru inn eller ut etter behov. Det finnes en måte å regne seg frem til omtrentlig innstilling på målet, og tar jeg ikke helt feil finner du den på LEEs hjemmesider eller i bruksanvisningen.

 

Hvis du er i tvil så begynn forfra, sjek at du bruker riktig krutt ved bare å ha det aktuelle kruttet fremme, fyll krutt målet med dette kruttet, nullstill vekten din påny og kontroller så vekten med et kalibreringslodd, eller bruk en kule med kjent vekt. Sierra, Lapua eller Norma matchkuler er såpass riktige når det gjelder vekt at du kan bruke de som omtrentlig kalibreringsmål, dvs. de variere ikke med mer enn noen få grains +-. Når du så har nullstillet vekten og sjekket at f.eks. din 150 grains kule veier ca. 150 grains på din vekt kan du slå ti ladninger fra målet og kontrollveie. Er de riktige da kan du stole på at det stemmer.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Fin guide Tron! :)

 

Skal teste nå.. Har prøvd å kontrollveie flere ganger, og det ser ut til å stemme.. Jeg nullstilte vekta riktignok på 0, men skal teste metoden med kula nå!

 

 

Og til den som lurte på det bruker jeg ei 9,7 gr Lock Base Laupa kule :wink:

 

EDIT: Vekta går ikke høyere enn 100 grains! :?

Link to comment
Share on other sites

Nullstill vekta, riv av et hjørne av et vanlig ark papir, 1x1 cm og legg i skåla, det skal gi tydelig utslag på armen. Får du utslag, og vekta er nullstilt før du veie opp kruttladningen skal det mye til for at det er feil.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...