Jump to content

Jemthund på Grevlig


jada

Recommended Posts

Hei er det dumt og slippe en 2 år gammel jamthund på grevlig?

Har ikke fått skutt noe elg i stå los for hu enda.

Vill det i såfall få noe negative uvaner hos bikkja ved å skyte en grevlig i los?

 

Hørt noen sier det er bra for hunden og noen som mener det er dumt.

Link to comment
Share on other sites

Har også hørt forskjellige ting om det. HAr ikek turt å skyte grevling for mi. Men hun er rå på grevling tispa mi. I høst drepte hun en som ikke kom seg vekk. Har vært redd for å trigge den lysta enda mer slik at det kan gå utover elgjaktinga. Har hun først funnet en grevling så må jeg gå langt avgårde for at hun ikke skal leite den opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst til at hun skal jage grevling, så lar du henne gjøre det, skyter og roser.

Det vil trigge rovdyrskarphete, så du kan risikere hun drar av elgen for å lose på noe med kvasse tenner i stedet, utover det vil det neppe ha noe å si.

 

Enkelte mener rovdyrjakt kan gjøre hundene for harde på elgen (i alle fall laikaer), men har ikke førstehånds erfaring med det.

Link to comment
Share on other sites

Gamle jamten min jagde grevling som bare det. Men jeg skjøt for henne og. Det var fordi jeg brukte henne til grevling, gaupe og elg. Jeg opplevde aldri at hun slapp elg for og jakte grevling, og heller ikke motsatt. Selvom elgen trasket ti meter unna grevlinglosen slapp hun ikke grevlingen.

Om hun ble noe hardere på elg etter at jeg skjøt grevling for henne vet jeg ikke helt. Hun var ganske hard på elgen fra før av. Men en ting er sikkert, hun var jævlig hard på grevling. Men holdt grei avstand på gaupa.

Det er bare en gang elgjakten min har blitt ødelagt pga grevling. Men det var bare å gå innpå og skyte grevlingen, 25 minutter etter var det elglos.

 

jeg hadde slipt på grevlingen hvis sjansen byr seg. Grevling jakt med hund er tross alt sinnsykt artig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...