Jump to content

Saue dresur


Drilling og fauve

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med Fauve og sau ???

 

På mine jakt ommeråder så er det et krav at man skal ha saue renhetsbevis.

Som betyr strømmhalsband -strømming om hunden jager sau før den slipper fri i skogen.

 

Noen som har erfaringer?

Det er jo forskjell fra hund til hund, men noen raser er mer hissige på sau en andre.

Har valp som blir ca 10 mnd når det blir sommer og man er midt i skogs treningen.

 

Er det lurt å dressere mot sau før hunden begunner å jage?

 

http://www.jeger.biz

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

JA det er lurt å begynne dressur mot sau "tidlig". Linken til NJFF er en god pekepinn.

 

Som du sier hunder er forskjellige, og akkurat som med alle vesener så er lærekurven brattest når den er ung. Du kjenner psyken på hunden din bedre enn alle andre. Det optimale er når hunden skjønner tegninga: "Sau er best borte fra meg", uten å bli "livredd".

 

Min rase er ekstremt myk, og jeg var i utgangspunktet ikke "happy" med tanken på at en fremmed skulle ha strømhalsbånd på hunden min. Leser/hører av og til om historier hvor hunder nærmest blir grillet av halsbåndet pga instruktørene. Etter 3 sesonger så er mine erfaringer at instruktørene ikke er blodtørrstige ondsinnede mennesker. De gir det "zappet" som skal til, om det er nødvendig. De vil jo tross alt at hunden ikke skal skade sauer, eller bli skadet.

 

Min var uhyre skeptisk til sauene, og stod bare rundt instruktørene, ville ikke gå nærme. Til slutt kom "sjefs sauen" og stanget henne. Hun fikk ett lite zapp, og hun avga ett enda høyere hyl. Nå 3 ganger senere kan hun fint stå og se på dem, men ikke sjans om en sau skal få "snike" seg innpå henne.

 

Var vel rundt 10 mndr første gang vi var på avversjon. Da syntest jeg psyken hennes i "riktig modus".

Link to comment
Share on other sites

Tja. Var på strømming og fikk saurenhetsbevis i august 08. Møtte en flokk sauer ei uke etter siste strømming, og hunden snudde og kom til meg. Viste ikke noe interesse for sauene.

14 dager senere møtte hun 3 sauer som begynte å løpe vekk fra hunden. Den fulgte selvfølgelig etter, men holdt god avstand 30-40m og noen enkelte boff. Sauene stoppet opp etter ca 300m og hunden la seg foran sauene. Så det hele fra ca 600m avstand. Løp ned og fikk koblet hunden som nå hadde begynte med en forsiktig stålos. Dette var forøvrig på et område som var åpnet for trening av hunder. Var etterpå igjen inn for ny runde med strømming, men da viste hun overhode ikke interesse for sauene. :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...