Jump to content

Bukkejakt - ammovalg


frontier

Recommended Posts

Skal debutere på bukkejakt i Danmark i mai, og trenger litt råd ang. ammovalg. Lader ikkje sjølv, og her er det eg fann i skapet:

 

Sierra Game King 11,7 g

Norma Forbedret Elite 11,7

Norma Elite Express 11.7

PMC m Barnes X 10.7

Norma Oryx 11.7 g

 

Kaliberet er .308 win

 

Kva tar eg med - og bør eg evt kjøpe noko heilt anna?

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg og min far har brukt 120 Grs Nosler balistikk tip ( 6,5X55 ) med ønsket effekt.

 

Denne kulen har jeg ikke sett et eneste dyr som har løpt med en 10 meter etter å ha blitt skutt på.

 

Men visst du ikke lader selv, vil jeg anbefale Federal Fusion i 308W.

 

Denne kulen har fått positiv reaksjon blandt de som har praøv den, og den er billig.

 

Lykke til med valget ditt og bukken får du :wink::mrgreen:

 

Mvh peder

Link to comment
Share on other sites

av di du lister der hadde heg gått for oryxen. Den ekspanderer godt og holder godt sammen slik at dybdevirkningen blir god. Jeg vil tro at det blir gjennomskyting hver gang med den kula på rådyr i 308.

 

Jeg ser at det blir anbefalt federal fusion, og jeg skal ikke gå inn på om den er god eller ikke for jeg har ikke prøvd den, eller sett slakt skutt med den. Det eneste er at federal fusion er en kule med mer eller mindre samme egenskaper som oryx (har hørt at noen mener oryxen holder noe bedre sammen), men i og med at du har en eske eller to med oryx i skapet ser jeg ingen grunn til at du skal ut å kjøpe fusion.

 

God tur, og håper du får en fin opplevelse :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Eg bruker Fusion 150 gr. i 3006 Til rådyr bruker den pga. god presisjon i rifla mi (12mm)

billig får den for ca 12 kr visst en kjøper en kartong og gjør jobben sin ,eneste eg har og utsette på denne er endel blodslått kjøtt på rådyr kansje dette hadde bedret seg med 180 gr. kula pga. lavere hastighet? de dyra eg har felt med denne har hatt utgangshull på ca en femmer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...