Jump to content

Luftgevær ammo


cowboy-gutten

Recommended Posts

Og om et par år når du forhåpentligvis har skaffet deg noe kruttderevnt kan du gå inn i samme butikken som kanskje nekter deg det nå og spørre etter luftgeværkuler. Jeg hadde litt moro av det en gang i tiden. Som 16 åring hadde jeg stort sett det jeg trengte. Skulle kjøpe luftgeværkuler, men fikk ikke det siden jeg var 16 og det var 18års grense for uftgevær. Neivel, frem med våpenkort og si at da tar jeg heller ei kasse hagleammunisjon da...

 

Det burde ligget en slags disp for kjøp av luftgeværkuler om man oppfyller kravene for kruttvåpen og har det fra før av. Alle i butikken mente det var for dumt og jeg fikk kjøpt, men det er jo ikke slik det skal være.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
  • 4 weeks later...
Hei jeg er 14 år og lurer på en ting: I går gikk jeg tom får ammo til luftgeværet og må kjøpe mer, men er det noen aldersgrense på dette? Det er da bare snak om noen harmløse bly gjenstander :?

 

Ifølge siste utgave av Våpenloven § 23 ( http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-2009 ... 05.html#23" target="_blank ).

Må du være 18 år for å kunne erverve luftvåpen. Men dersom du bruker våpenet "under tilsyn" av en person over 18 år forstår jeg loven dithen at du har lov til å bruke det, selvsagt.

Du opplyser forøvrig ikke om luftgeværet tilhører deg....eller en voksen person.

 

Men så var det "ammunisjon" til luftvåpen, da. Her er etter min mening ikke Våpenloven helt klar, selv om § 31 omhandler dette: ( http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-2009 ... 07.html#31" target="_blank ).

 

Dersom det hadde handlet om kuler til luftvåpen i kaliber 5,5 mm eller govere ville det vært nødvendig å fremvise våpenkort for nevnte våpen, og være 18 år eller eldre.

 

Men er kuler til 4,5 mm luftvåpen egentlig "ammunisjon"? Her finner jeg ikke noe i Våpenloven som sier noe spesifikt om dette, og det kan igjen gi rom for skjønn.

 

Men siden en person under 18 år ikke har adgang til å eie lutvåpen av noe kaliber (kun soft og paint-"våpen"-etterligninger) er det vel mest kurrant at en person som er 18 eller eldre, og som har full kontroll over din bruk av disse kulene, foretar innkjøpet.

 

"Harmløse blygjenstander"? Ja, men de kan forårsake skade hvis de misbrukes til uforsvarlig skyting.

Men det kan jo steinkasting også? Og kasting av trebiter, pilkast og...og...

 

Et malapropos: noen partier/politikere lobbyerer hardt for at stemmealderen skal senkes til 16 år.....og at man dermed kan ha innflytelse på viktige politiske settinger i vårt land. Mens en 16 åring altså ikke skal ha lov til å skyte med luftvåpen av 4,5 mmm uten tilsyn av voksen person.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...