Jump to content

Spørsmål om Pietta


Litago

Recommended Posts

For en stund siden kjøpte jeg meg en Pietta 1851 Colt Navy Confederate

 

å jeg har lurt på noen spørsmål siden det,

 

1. Hva er forskjellen mellom Pietta og Uberti?

 

2. Hvor lik orginalen colt er egentlig Pietta? og Uberti?

 

håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene 8)

Link to comment
Share on other sites

hum... hvor stor er egentlig en fisk :wink:

 

Pietta og Uberti er to forskjellige fabrikker i samme område i Italia. Det er håplst å sammenligne dem, da de egetnlig lager mye av det samme og kvalitet har variert med model, når de har blitt laget osv. Begge har profusert meget bra greier og begge har produsert søppel. Uberti har nok kommet litt heldigere ut med sin storatsing på cowboy action shooting markedet, mens pietta mer har oldt seg til reenactment og svartkrutts markedene.

 

2. Ditt våpen er en replica av et våpen som ikke finnes. (antar det er en med messingramme) Men i funksjon og størrlese er de nok rimelig like. Det skal dog nenvnes at jeg har lest et sted at det har blitt målt 18 forskjellige størrelser på pietta perkusjon grep i en serien (1858 remington) og jeg kan selv skriveunder på at jeg har opplevd grepene på denne serien forskjellig (Jeg har to piette 1858 replikaer pr i dag)

 

3. Ja, du bør helt klart kjøpe deg fler westernvåpen og begynne med westernskyting...

(åh... nei du spurte vist ikke om det ;))

Link to comment
Share on other sites

Takk for et flott svar Hassel! :D Messing rammen stammer fra sør statenes tid, da et firma kalt Griswold and Gunnison laget kun 3700 mellom 1862 og 1864, så Messing ramme finnes men er svært sjeldent å se kan legge en link nederst her. Ps Glemte vel å fortelle at min pistol er en StartPistol men veldig morro er det uansett! Tenker meg inn i en Svartkrutt gruppe! 8)

 

http://www.littlegun.be/arme%20americai ... d%20gb.htm

 

http://www.vincelewis.net/griswold.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...