Jump to content

Marlin 925, Ruger 10/22 ol.


win-chester

Recommended Posts

Heisann, dette er nok sikkert blitt spurt om noen ganger før, men siden det virker som det er noe problem med de gamle postene på forumet, tar jeg sjansen på å lage et nytt emne!

 

Min far kunne tenkt seg et luftgevær på hytten, til å skyte på blink. Jeg kunne heller tenkt meg en salong, så kan den i det minste brukes på ender og slikt i tillegg, samt greit med magasin. Så det jeg lurte på, hva anbefales av billig salong? Kommer nok ikke til å bli brukt så voldsomt mye, så noe versting trengs ikke. Fint om det finnes mye ettermarkedsdeler til den, til overkommelige priser. Tenkte å handle på XXL, de virker som har overkommelige priser, og da står det vel helst mellom de to alternativene i emnetittelen. Men kom gjerne med andre forslag, fra andre (velrennomerte) butikker (og ja, jeg har hørt mye rart om XXL, men ikke opplevd noe negativt selv så jeg lar tiltalte komme tvilen til gode).

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er snakk om morroskyting for det meste, mener hvertfall jeg at 10/22 er ypperlig. Kjøpte selv en i fjor, og dette er en særdeles artig liten sak om man får på en kikkert eller en bra rødpunkt og muligens en tofot :D

Den treffer der den skal om den er skikkelig innskutt og den er rimlig, så løp og kjøp :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har hørt mye bra om Rugeren ja, virker som et sikkert kjøp. Ser midway har veldig mye deler til den òg, kjekt å kunne modifisere litt underveis!

 

Men Marlin'en koster jo ca 1100 mindre, så er interessert i innspill om denne òg. Om det er et godt våpen kan det hende jeg går for det. Hvor mye er nødvendig å legge i en kikkert for salong? Og man må vel ha skinne til å feste i, eller er skinne bare nødvendig om man vil ha mulighet til å skifte mellom sikter?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye er nødvendig å legge i en kikkert for salong?

Jeg bruker en BSA Sweet 22, koster rundt kr 800,- ¨på XXL. Har paralaksejustering for 10-150 yards, samt kulebanekompensator. Innskutt på 50 yards (45 meter), så har kikkerten fohåndsinnstillnger for avstnder fra 15 til 150 yards. Sikkert ingen skumringskikkert og den er litt tung, men jeg er veldig fornøyd med min.

 

Og man må vel ha skinne til å feste i, eller er skinne bare nødvendig om man vil ha mulighet til å skifte mellom sikter?

 

Rugeren må ha skinne, det følger en med som man må montere selv. Skinne betyr ikke nødvendigvis at hurtigskift er mulig, jeg må til med 13mm pipe for å skru av min kikkert. Man man velge ringer som tillater hurtig demontering (F.eks. Leupold QRW, hvis man vil bruke Ruger sin originalskinne, eller Leupold QR, hvis man vil montere Leupold sin egen skinne for Ruger 10/22 ).

 

Marlin har 11mm spor, og man kan bruke ringer som passer til 11mm spor. Det er også mulig å feste en skinne på 11mm-sporet for å kunne bruker Weaver-/Picatinny-/Standard-ringer.

 

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...