Jump to content

Førstegangsvåpen


cybertrec

Recommended Posts

Hei, jeg skal snart kj?min f?e pistol og lurte p?m ikke jeg skulle kj?en slik glock 22 kaliber som de selger fra hunterhouse i danmark, men jeg lurte p?vordan reglene er i norge med slike v?n man kan bytte l?g magasin p?lik at man f?veksle mellom 22 og 9mm

 

Jeg lurer ogs??vordan det er med f?egangskj?v et .22lr v?n, er det krav til l?engde osv? for en del v?n jeg har sett passer ikke akkurat inn i kategorien "long rifle" selv om det st?at de er kategorisert som 22lr

 

Jeg ville i grunn ha foretrukket ?j?en Sp20 og s?n 22lr/9mm glock senere, men reglene her til lands gj?et visst vanskelig ?a 2 v?n av samme kaliber/program?

Link to comment
Share on other sites

Un?ndig sitering fjernet. Kjell Olav

 

S?etyr det at det ikke er noe stress ?a 2 v?n med kaliber .22 ?

 

i s?all er jo valget temmelig enkelt... matchpistol i .22lr f? og s?mm med .22 conversion kit senere en gang... Det jeg likte med den glock'en var at man kunne ?p?quot;grovskyting" med .22 ammo, som vi alle vet er myyyye billigere enn grov ammo...

Link to comment
Share on other sites

Alle anbefaler en 22LR til f?e pistol. Det er det lureste valget tror jeg ogs??man skal begynne ?kyte! Jeg leverte f?e s?den min p?istol n?og det ble jaggu p?n Para 1911 40s/w! Er ikke alltid man tar det lureste valget etter en butikkrunde, og man plutselig f?noe i lanken som bare f? "helt riktig"!! S?eg skal sjekke postkassa hver dag n?og hvis s?den blir godkjent, skal jeg hente min f?e pistol som da blir i 40s/w!!

Som sagt, kansje ikke det smarteste valget til ?? en nybegynner, men tror jeg har mer glede av ?pne kofferten ?et ligger en helt r?911 der, en en "stygg" 22LR! (skal ha en "stygg" 22LR ogs?men ville ha den pene f?)

Link to comment
Share on other sites

Klubben din har en praksis de ikke har dekning for i NSF reglementet (forutsetter det er en nsf klubb).

De skal kun ta standpunkt til om de kan dokumentere aktivitet og nybegynnerkurs.

Alt annet er ett forhold mellom ditt v?nkontor og deg selv (din private sak med andre ord). S?lubben din g?her lang utover sin myndighet i henhold til NSF og NIF sine statutter (og selvf?lig utover hva som norsk lov krever).

 

At man som klubb anbefaler og fremhever fordelen ved ?j?en ok 22lr til konkurranse og trening som f?e v?n, se det er en helt annen og korrekt ting ?j?

Men det er alts?n helt annen sak ?nbefale medlemene noe, kontra ?vinge dem til noe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I klubben v?er jeg blitt anbefalt 22 som f?e kj?siden vi kun skyter med det inne p?inter! Men er ikke noe p?gte regler om hva vi skal ha og ikke hos oss! Sendte inn s?d p?? 22 og 40 i samme slengen. Og henter 40'n f?! Lenge leve ufornuften, enkelte ganger hvertfall :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...