Jump to content

savage 300 mod. 99


Tommy Tikka

Recommended Posts

I USA har de det siden det er mange 99'er der i 300S, her på berget kan ikke jeg huske å ha sett det.

 

Den skal jo være lett å forme fra 308W eller necke opp 250 Savage(er vel like sjelden som 300S), 22-250 er nok noe vanskeligere å necke opp uten mye svinn. Kan jo være et artig lade prosjekt, i steden for noe alle har.

Link to comment
Share on other sites

Både Rem. & Winch. produserer ammunisjon, men siden .300Savage er en sjelden fugl på disse kanter kan nok være vanskelig å oppdrive. Hylser burde imidlertid kunne skaffes. Patronen er som en .308W "light". Hylsekroppen så og si identisk, (Litt mer kon,) litt skarpere skulder og en usedvanlig kort hals. Den klassiske ladningen var vel ei 150grains kule i (nesten) 2700fps. Noe som burde holde til det aller meste, og sammen med 99`s mulighet til bruk av spisse kuler gjorde bøylerifla svært konkurranse-dyktig også sammenliknet med bolt-rifler.

308-hylser som ikke har for grovt gods i halsen kan sikkert omformes og trimmes, ladedata fins det plenty av.

Link to comment
Share on other sites

Det kaliberet er ikke helt ukjent :) . Jeg har en 99 i kaliber .300SAV, og jeg kjøper hylser og lader selv. Den liker ikke lange kuler grunnet liten magasinplass, men ellers er det en knallbørse og et flott kaiber som feller både elg og rådyr :) . Nå har jeg rullemagasin, men det kan jo hende at utgaven med andre magasin er lengre.

Jeg har aldri kjøpt ferdigammo så jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i, men det er ingen problemer å få tak på hylser og dier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...