Jump to content

Hunden har spist "sicilia gel", farlig?


Kjetil-A

Recommended Posts

Fant dette på nett;

 

Silica-gel - HUND

 

Af dyrlæge Peter Kierk.

 

Hvordan ser Silica-gel ud?

Silica-gel er et gråt granulat, der er pakket i en lille papirpose. De små poser findes ofte i pakker med elektriske artikler, sko, kameraer, møbler og emballage til medicin, og bruges her som affugtningsmiddel. På de fleste poser står der "Do not eat" eller "Må ikke spises".

 

Hvor kommer hunden i kontakt med Silica-gel?

Silica-gel findes som nævnt i mange forskellige indpakninger af de ting, vi til dagligt omgives af. Det er derfor ikke ualmindeligt, at hunde finder og spiser de små poser. Opdager man, at hunden har spist Silica-gel, bør påskriften "Do not eat" få hundeejeren til at reagere prompte og kontakte dyrlægen.

 

Hvilken gift indeholder Silica-gel?

Silica-gel indeholder et silikatsalt, som ikke er giftigt for hunde.

 

Hvordan viser forgiftningssymptomer sig?

Der er ikke beskrevet nogen forgiftningstilfælde hos hunde med Silica-gel, hvorfor granulatet må regnes for ufarligt. Det er imidlertid altid vigtigt at kontakte dyrlægen, hvis et dyr har indtaget et ukendt stof.

 

 

Det er ikke giftig, men man skal likevel kontakte dyrlege?

Link to comment
Share on other sites

Ringte til veterinær og fikk beskjed om å komme inn sporenstraks så hun kunne gi en "oppkastsprøyte" til bikkja. (Er forøvrig begge bikkjene som har spist det så er på vei naturligvis).

 

Og for de som lurer på hvordan jeg kan sitte på kammeret og være på vei til vet samtidig så er det en perfekt logisk forklaring på det, jeg sendte nemmelig kjerringa :lol: (jeg har en eksamen til fredag å lese på :( )

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg kontra beskjed, veterinæren hadde kontaktet giftinformasjonsentralen og der kunne de avkrefte at det er giftig. Det er ikke noe behov for veterinærhjelp av noe slag. (Hun var midt i en operasjon når jeg ringte og fortalte i min fortvilelse hva bikkja hadde spist på, så hun ble en smule stresset og syntes derfor det var bedre jeg fikk beskjed om å komme i tilfelle det var giftig).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...