Jump to content

Hylser - betydning for presisjon?


Venator REX

Recommended Posts

Har bestandig lest at man skal sortere hylser.

Samme fabrikant og LOT er nesten "obligatorisk", og deretter bør de sorteres etter vekt, og trimmes etter alle kunstens regler.

 

Har selvsagt gjort dette selv også :mrgreen: ihvertfall når det skal lades "presise patroner" ja.

 

Men, er det noen som har gode data på hva som faktisk er viktigst å gjøre i.f.h.t. dette?

 

Ofte oppgis det prosentavvik i.f.h.t. hylsevekt når det skal sorteres, innenfor 1 grs f.eks.

Dette vil selvsagt variere etter "størrelse" på patron.

 

Tenkte jeg skulle gjøre noen "gode" tester på dette selv, men det er faktisk vanskelig å finne hylser med "store" nok variasjoner i vekt :shock: ?

Tenker at jeg gjerne skulle hatt minst 5 grs for at det skulle være mulig å se forskjell på hastighet.

Kjapt regnet skulle 5 grs vektforskjell i en 6,5x55 hylse utgjøre ca 1% volumforskjell i hylsa(antar 53,5 grs WC = 3,5 g)?

I tillegg bør man vel skyte minst 10 skudd for å få noenlunde holdbare data.

 

Bruker man ulike merker, kan man oppnå større variasjon i vekt, men da varierer gjerne andre ting også.

Man bør vel uansett dreie ned til samme halstykkelse ihvertfall.

Så får man satse på at messingkvaliteten er ganske lik, tror uansett ikke at det skulle bli veldig feil.

 

Men som sagt, noen som har gode data de ønsker å dele :D ?

Link to comment
Share on other sites

Mine 6.5x47Lapua hylser lå innenfor 1,2gr avik max/min på 100 hylser. Totalt volum er 3,12cm3. Forskjell i volum på max/min vil være 0,0085cm3 under 0,3%. Kan ikke tenke meg så lite forskjell i volum skal ha noe å si for hastigheten. Selv på ei hylse som aviker 5gr som vil si at den blir sortert ut vil ikke volumforskjellen være mer enn 1,35%.

Prøvde i QL og fant at ved 5gr avik ville hastigheten gå opp fra 906 til 912m/s. :?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke QL enda, men begynner å tro at jeg må ha det :D , også..... :lol: .

 

Godt svar Rufus, tror egentlig at den hastighetsendringen ligger godt innenfor "normalfordelingen".

 

Grovt og kjapt regnet fant jeg ut at volumendringen i 6,5 ville tilsvare ca 1,1 mm endring i settedybde (forutsatt "sylindrisk bakende").

Mener å ha lest et eller annet sted i forumet at endring i settedybde, innenfor "normaldybder" ikke påvirket trykk/hastighet nevneverdig.

 

Siden det er ganske klar sammenheng mellom trykk og hastiget, er det da nærliggende å tro at vektdifferanser på inntil 5 grs i "normalpatroner" ikke "spiller noen rolle".

 

Men alle, også jeg :mrgreen: , sorterer jo mye mindre enn det, så hvorfor er det blitt slik?

Er det bare for å fjerne "mest mulig" variable?

 

Tror nesten jeg heller skal bruke tiden på trening heretter :D .

 

Skal teste litt først, først i en STR200, og deretter i en ren 600/1000 yds benkebørse, når den tid kommer.

Og det er ganske snart etterhvert..... :D

 

Skal legge inn data/info etterhvert, og håper flere legger inn info hvis de har.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...