Jump to content

Sightron 10-50x60


Sniper-Arne

Recommended Posts

Kunne tenke meg hva dere her inne tror om denne, dere som har god greie på optikk altså.

 

http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1521&idkategori=472&startrow=9

 

Vil denne, som har så høy x bli veldig nøye på hodets plassering og øyeavstand pga. forholdsvis liten utgangspupill ved høy forstørring? Hadde vært morro og sett i en, men den har vel akkurat kommet så det er vel ingen utenom forhandleren av linken ovenfor, som har en slik enda eller...?

 

Tidligere erfaring med Sightron skulle tilsi at den mekaniske kvaliteten er veldig bra. Det jeg har sett av Sightron tidligere har vært veldig bra i så måte. Da det gjelder glasset på SIII-serien vil jeg si det er i øvre skiktet av "mellompriskikkerter". Kan fint sammenlignes med enkelte serier som bla. Nikon og Leupold har. SIII'en med 32x på topp står heller ikke noe tilbake for Zeiss Conquest etter min mening så glasset er uten tvil godt nok til 32x, men er det det til 50x?

 

Hva tror dere "lærde" om bildeklarhet og oppløsning på høy forstørring? Med 60mm obj så bør jo kikkerten slippe inn mye lys, eller ....? Det hjelper ikke med høy forstørring på papiret om kikkerten er så grå på maks i praksis at man må skru ned til ca. 30-40x for å se noe!! Jeg tenker på i dagslys altså, i motsol osv så vil en slik kikkert bli en del gråere på høy x. Det er jeg vandt til, for å si det slik.

 

 

For å oppklare litt ift bruksområde.....Jeg skyter ikke BR men jaktfelt. Har de siste årene brukt en kikkert med 32x på topp. Mange vil hevde at det er idioti med høyere forstørring, men jeg mener noe annet, og vil påberope meg å ha nok erfaring på området, så jeg kan stå inne for mitt eget argument. Kikkerten min skrus i dag bare mellom 24 og 32x. Den er aldri under 24x uansett hvor kort holdet er så det skader ikke å ha mer på topp. Hadde jeg hatt mer enn 32x så hadde jeg ikke sett noe ulemper ved å skyte på, la oss si 40-45x, spes på hold over 100m. Dette være seg ligggende eller sittende. Nødvendig er det nok ikke, men det hadde helt klart ikke vært noe ulempe forutsatt at bildet er skarpt nok til å gi relativt god kontrast.

 

Vil kanskje tro at denne ikke kan måle seg med PMII'n med 50x på topp men den koster ca. 1/3-del av prisen også så noe avvik i kvalitet kan jeg tåle. Jeg kjøper i prinsipp ikke optikk som er dyrere enn bilen jeg kjører rundt i :)

 

Er vel en del fagfolk her inne som kan ha en del synspunkter håper jeg. Går å venter på en test fra www.6mmbr.com men det kommer vel det også.

Link to comment
Share on other sites

 

Tidligere erfaring med Sightron skulle tilsi at den mekaniske kvaliteten er veldig bra. Det jeg har sett av Sightron tidligere har vært veldig bra i så måte. Da det gjelder glasset på SIII-serien vil jeg si det er i øvre skiktet av "mellompriskikkerter". Kan fint sammenlignes med enkelte serier som bla. Nikon og Leupold har. SIII'en med 32x på topp står heller ikke noe tilbake for Zeiss Conquest etter min mening så glasset er uten tvil godt nok til 32x, men er det det til 50x?

 

 

Jeg røper nok ikke for mye når jeg sier, at jeg har testet Sightron SIII 8-32x56 (kommer vel på trykk snart) før, med noe liknende konklusjon som deg, og venter på den nye 10-50x60 nå, fra Jaktfall. Jeg ble lovet å få den tilsendt for test med en gang den var innenfor den norske grensa.

Jeg hadde håper og hatt den og spotteren til 500m stevnet i Numedal.

Jeg er er spent på denne! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ble så jeg handlet meg denne kikkerten jeg funderte på da jeg laget denne tråden. Her er mine tanker etter å brukt den på 2 stevner og på trening 3-4 ganger.

 

Kikkerten har sylskarp optikk som lar seg fint paralaksejustere ned i 20m. Det er det korteste jeg har prøvd. Reklamen sier 10m og det stemmer sikkert.

 

Første gangen jeg så i kikkerten synes jeg den 1/8-dels MOA target-dotten så utrolig liten ut, men dette er ikke noe problem i praksis. Jeg synes dette tvert i mot er veldig, fint da den dekker svært lite av skiva. Siden jaktfelt skytes i dagslys så er denne skepsisen helt borte nå etter noen gangers bruk.

 

Det er veldig bra øyeavstand på kikkerten. Dette gjør at den er langt mindre følsom på hodets plassering enn det jeg er vant med fra min Bushnell med 32x på topp (Bushnell Elite 4200 8-32x40) Det er klart at den blir mer pirkete både på hodets plassering og paralaksejustering på rundt 45-50x, men dette har ikke noe å si i praksis, og jeg vil se den kikkerten som ikke får dette "problemet" på så høy fortsørring. Utgangspupillen vil jo naturlignok også bli liten. Meg fortalt, så gjelder dette også Smith & Bender PMII med 50x på topp! Kikkerten blir en del "gråere" i bildet på 50x enn på 40-45x. Dette var som forventet og ikke noe problem i praksis. Denne er ikke noe gråere på 50x enn min Bushnell er på 32x.

 

Justeringstårnene har klare og nøyaktige klikk, men de går lett så jeg skrur på "beskyttelseskoppen" da jeg flytter meg mellom standplassene for å være helt sikker på at man ikke slår borti noe med tårnet og drar med seg en del klikk i en eller annen retning.

 

 

Jeg har ikke noe problem med å annbefale denne kikerten til jaktfelt selv om dette egentlig er en "benkekikkkert". Med litt trening og stive skytteklær, så går det fint ann å sitte/ligge å skyte på 40-45x fra 100m og utover. Trenger man så høy forstørring? Sannsynligvis ikke, men om man har roen i kroppen kan det ikke skade heller slik jeg ser det! Man ser i alle fall små innersoner og poengskivene veldig godt! 50x har jeg skutt lite på da jeg synes man blir for urolig, men det er jo fint når man skal testskyte i benk.

 

JEG synes man får mye opptikk for snaue 9 lapper! Jeg var veldig fornøyd med min Bushnell før jeg byttet optikk, men nå når jeg har fått på denne Sightronen er jeg ikke så fornøyd med den lenger :) Neste pri blir vel å bytte ut brillene på den andre børsa også..... Det baller fort på seg..... :) Men det vet dere jo så altfor godt selv.........regner jeg med....

Link to comment
Share on other sites

på maarud i dag og siste holdet på rev sittene så var det litt artig og ha kikkert som en kunne dra på forstørring så en virkelig så. vridde på 40x kikkerten er utrolig klar og sitter godt, byner med et skudd i 3 litt laft,der etter så får jeg til en smell akkurat midt i 5 på di neste 4 og ser at det bare blir noe større hull etter som skudda går, er lengi siden jeg har fått til en så bra serie sittene som i dag.23p er jeg fornøyd med,og kikkerten står til forventningene det er sikkert bare jeg gjør ting riktig..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...