Jump to content

Problemer med S&B 45gr FMJ i .223


SuperZ

Recommended Posts

Jeg skaffet meg et par pakker av denne sorten for å prøve å få til i kombien.

Har bare ladet en serie med tre forskjellige ladninger N-130.

Jeg ble litt overasket da jeg fikk noen tennhettepunkteringer på de svakeste ladningene men ikke på den kraftigste. Presisjonen virket grei på den kraftigste ladningen, men har ikke testa mye. Bruker Rem hylser og CCI hetter.

Friflukten er ca. 2,8mm og bør være OK. Ladedata har jeg ikke, så jeg må prøve meg litt fram, men med dette utfallet har jeg mista lysten litt.

 

Er det noen som har vært borti noe slikt før eller har ladetada til denne kula i .223?

Link to comment
Share on other sites

Siden du ikke sier noe om ladningene du har brukt, så kan man ikke friskmelde dem iallefall.

 

Tennhettepunktering kan vel mere et tennstiftproblem, eller kanskje du ikke satte tennhetta dypt nok

men her har jeg ingen erfaring så jeg er ikke den rette til å sette diagnose.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig du er inne på noe der...

Det kan se ut som tennstiften er litt konkav på tuppen ut ifra tennhettene å dømme, men har ikke hatt problemer med andre ladninger jeg har testet med andre kuler.

EDIT: Det er vel kanskje heller fordi hetta er punktert midt i at den ser ut som tennstiften er konkav på tuppen.

 

Det er en Star Taiga dette er snakk om.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En eller annen plass har jeg lest på forumet at vist ladningene er for svake og det

er for store klaringer mellom hylseende og støtbunn, så kan dette skje. Men dette

er det sikkert noen som kan utdype nærmere.

 

21 grain på den kula er svakt. På en god dag der man har kontrol på trykk og hastighet, så

kan du kanskje tåle 24-25 grain også, men da er du oppe å snuser i en gråsone.

23 grain skulle vere en fin ladning på den kula.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo legge ut et makro bilde av hylsa med den punkterte tennhetta, så er det lettere

å ha synspunkter på problemet. Det kan jo vere flere ting som spiller inn.

 

Alle ting som går i retning av et problem er på ett eller annet stadie i en gråsone, der det

ikke nødvendigvis behøver å skje hver gang heller, men marginene kan vere så små

at det skjer tilfeldigt til å begynne med. Om det er trykk, tennstift, klaringer, hettekvalitet,

eller en kombinasjon, så er det mulige variabler.

Link to comment
Share on other sites

Tipper det er tennstiften som er problemet. Min Star Taiga 223 punkterte ca 30% av alle hettene da jeg prøvde den første gangen. Børsa var ny og jeg brukte forskjellig ammo/kulevekter. Jeg så fort på søkket i tennhettene at stiften måtte være problemet. Stiften var ikke helt rund i tuppen, og den ble for skarp i tillegg til at den slo dypt.

 

Jeg skrudde av kolba, spente hanene og trykket tennstiften inn med fingeren bakfra. Så tok jeg en fin fil og filte forsiktig ned tuppen litt. Etter dette fungerer den perfekt hver gang. Ingen punkteringer på verken svake eller sterke ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sett litt på pressingen av hylsene og patronspillet. Når du helpresser hylsene så press de ikke mer en at de akkurat går i kammeret uten motstand når kombien lukkes. Om du kjenner ørlite motstand så gjør ikke det noe og er egentlig å foretrekke, mer om det straks. :)

 

Er patronspillet for stort blir hylsa slått fremover i kammeret av tennstiften til skuldra butter og hetta settes av, da har du har klaring mellom støtbunn og hylsebunnen. Kruttet tenner og hylsa begynner å kleber til kammerveggene, pga trykket blir hetta presset tilbake mot støtbunnen og kan samtidig tre seg godt inn på tennstiften med hull i hetta som resultat. Når forbrenningen kommer skikkelig i gang og trykket øker så presses så hylsebunnen (som ikke har støtte) tilbake mot støtbunnen mens fremre del av hylsa fremdeles kleber i kammeret. Da har vi ei strekt hylse som snart vil ryke på tvers av lengderetningen.

 

Ei hylse vil nesten alltid bli slått noe fremover i kammeret av tennstiften, i hvertfall hvis den ikke kammrer ekstremt hardt og har en bratt vell definert skulder. Poenget er å gjøre denne vandringen til hylsa minimal ved å ha riktig innstilt sizedie. Som sagt, det beste er om du har ørlite motstand når du lukker børsa. Det samme gjelder for boltrifler.

For å få maksimal levetid på hylsene er det slik jeg pleier å stille inn dien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...