Jump to content

NEG med sår på foten.


vinjesvingen

Recommended Posts

Er det fordi hunden sleiker hele tiden at såret ikke har grodd siden den fikk det i høst? Vanligvis har jo bikkjer godt grokjøtt, men jevnlig fuktighet forsinker jo tilhelingen. Hvordan ser såret ut? Trenger den skjerm eller kan du f.eks bandasjere foten og slik unngå sleiking?

Link to comment
Share on other sites

Skjerm er noe dritt. Frøkna mi fikk så stor skjerm hun klarte å bære, men med lange ben og smidig kropp klarte hun å slikke benet.

Nå har hun fått såkalt liggesår, og skjerm er et alternativ her. Siden det går såpass dårlig kom veterinæren med anbefaling om å bruke strømpebukse (bomull) på hele benet. Her ble barnestr 1-2 år litt snau, har en liten støver. Ha benet med sår i ene benet på strømpebuksa, og bruk det andre benet på buksa til å knyte rundt livet på bikkja, slik at den holder seg nede... Frøkna her går altså rundt med en fantastisk din strømpebukse med biler og helikoptre på!

Link to comment
Share on other sites

Godt bikkja heter Keira og er jente :wink:8)

Hau ja :) Litt off topic, men hun er helt vill etter alt som er rosa.. Spretter jeg to like - nye - baller ved siden av hverandre (en orange og en rosa), velger hun den Rosa... Hun har mange leker, og de mest populære er de som.. ja, er rosa..

 

 

Tilbake til topic!

Vi har ikke hatt kjempestor suksess med strømpebuksa - antagelig fordi vi også må ha polstring (les vatt) inni den også... Men, det burde vel være verdt forsøket? Dem har strømpebukser for barn på Kiwi til under 30 kr..

Frøkna her er liten, men 1 - 2 år ble for snau når vi skulle knytte buksebenet rundt magen hennes, så skal en prøve bør en passe på at beina er lange nok så bikkja ikke får stramt bånd rundt magen :)

Link to comment
Share on other sites

Er det fordi hunden sleiker hele tiden at såret ikke har grodd siden den fikk det i høst? Vanligvis har jo bikkjer godt grokjøtt, men jevnlig fuktighet forsinker jo tilhelingen. Hvordan ser såret ut? Trenger den skjerm eller kan du f.eks bandasjere foten og slik unngå sleiking?

 

Såret har tidevis grod veldig fint.men så fort det er fin skorpe begynner han å bite og slikke det.men det er vel normalt at sår som gror klør.

Såret var i høst som en 10-øring og nå som en 5-kroning,overflate sår.

Har brukt selvklebende bandasje og Fusiderm salve,men det kan se ut til at det blir for lite luft pga bandasjen så såret holder seg fuktigt.Det blei då også betent.

Så nå har eg brukt Tribrissen tabl.og litt sinksalve på såret og skjerm.Det har fungert veldig bra helt til at han fant ut at skjermen kunne bøyest ned for så og slikke.

Nå er ny og større skjerm bestilt.

Link to comment
Share on other sites

Uff.. Sår er noe dritt, spes på plasser som dem kommer til.

Et annet alternativ - som dyrlegen min sa: Gammelmannsråd - er å bruke blåspray.

Hvis du ikke kjenner til det så er det en flytende spray som brukes mye på hest, ku, ja husdyr, for å få skurv på såret, unngå betennelser og unngå fluer i såret.

 

Jeg brukte blåspray på elghunden når han hadde et stort sår etter en talgkjertel, og det grodde. Om det hindrer slikking er jeg ikke sikker på. Det er ikke like pent ut, og sitter i en stund. På beinet slites det nok fortere av enn på nakken, som var stedet på min NEG.

OBS: Skal du bruke denna så pass på å å ikke søle på deg selv og gjenstander. Jeg gjorde det, men bikkja rista seg med en gang, og jeg var blåprikkete i hele trynet :lol:

 

De selvklebende bandasjene blir for tette. Jeg ble egentlig frarådet det nå. Schweizer'n har et liggesår på hasen som vi skal bli kvitt, så området må vernes. Men strømpebukse funker hvis den er stor nok ;)

 

....Tror jeg skal begynne å skrive ned alle triks og kjærringråd før jeg glemmer dem....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...