Jump to content

Vilsvinbestenden i Sverige


Brassy

Recommended Posts

Ja, det håper jeg virkelig :!:

Ser ingen problemer med å få en stor bestand av villsvin i Norge.

I flg. Trygve Hegnar hadde det vært lønnsomt å legge ned hele landbruket. Tenk hvilke jaktmuligheter vi hadde fått med viltåkre istedenfor ulønnsomt landbruk. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Villsvin her i landet ville kanskje være en fordel med tanke på jakt (kjekt for skogeiere/jordbrukere som kanskje kan få ekstrainntekter her), men lurer jo litt på om et stort antall vil påvirke andre bestander. Hvordan vil det bli med feks rådyrbestanden der villsvinet etablerer seg? Andre arter? Vil ikke en stor villsvinbestand forrykke andre arter? Det finnes sikkert forskning på dette i Sverige?

 

Ser vel egentlig for meg at norsk jakt på villsvin vil være ganske dyrt å få tak i for allmuen de første årene, til bestanden har eksplodert som i Sverige, men... Jaktlag på linje med elglag feks. Kanskje elgjaktlag får hevd på å ta ut villsvin i tillegg, slik det feks er med hjorten her omkring. Da vil jo en stakkar som ikke er med på lag pga økonomi/vanskeligheter med å komme på jaktlag ikke få muligheten.

 

Villsvinet er vel heller ikke det tryggeste dyret å møte i skogen? Vet ikke om jeg vil føle meg veldig trygg der jeg går med hagla på fuglejakt og plutselig står i nærheten av en flokk villsvin, kanskje med opptil flere årsunger i september...

 

Dette kan jeg lite om! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...