Jump to content

Hvem eier tråden? (dele på - folkeskikk - tenketenke!)


AndersG

Recommended Posts

Kjære moderator, når du har lest dette inlegget kan du stenge tråden, da har jeg nemlig fått ytret min mening - og jeg kan ikke se at andres mening vil ha noe å si da det nok er jeg som har rett uansett!

 

Noen tråder og inlegg her på forumet kunne like gjerne vært startet slik, om de ikke finnes, så er det plenty med tilfeller hvor trådstarter ber om stenging av en tråd enten fordi han har fått ønsket respons på SITT spørsmål, eller fordi trådstarter syns at meninger som blir servert i HANS(eller hennes, vi er da politisk korrekte her) tråd ikke samfaller med trådstarters syn på saken.

Dette er etter min mening IDIOTISK! Noen går sågar dithen til det skritt å rapporterer inn sin tråd ved hjelp av rapporteringsverktøyetfor å få ønsket oppmerksomhet fra moderatorkorpest - hvor smart er det?

 

For det første, det etterstrebes å ha et begrenset antall tråder om samme emne her på kammeret for å lettere ha en oversikt over nyttig kunnskap, og stengning av tråder hvor trådstarter har fått sitt spørsmål besvart motarbeider denne politikken så til de grader. Selv om et emne er besvart en gang, så betyr ikke dette at ikke andre kan ha spørsmål om samme tema, da er det kjipt når den tråden som allerede fantes om emnet er stengt slik at den neste som lurer må starte en ny tråd. På et forum som dette diskuterer i og vi deler på kunnskapen, noen mere generøse enn andre - andre igjen, av og til over evne! Greia er fellesskap. Man EIER ikke en tråd fordi at man startet den, og kan dermed ikke heller kreve å styre "sin egen tråd". På et åpent forum bidrar også de som spør, siden de setter lyset på en sak hvorpå svaret kommer fra dem med kunnskapen. Slik jeg ser det er alle bidragsytere til felles nytte. Eierskap kan etter min mening kun hevdes på åndsverk som blir presentert dersom, men regn med at ditt produkt vil bli etterlignet av andre som syns du har gjort en flott jobb (som foreksempel når folk få lyst å bygge børsa si lik din fordi du har gjort en fremragende jobb).

 

Det finnes brukere her inne som ikke fremstår som de voksne oppegående personer de er (eller burde være) når de klemmer til å starter tråder og poller i øst og vest fordi de ikke likte stengingen av en annen eller andre endringer og grep aom blir gjort. Hvorfor ikke ta det opp med styre om dere er misfornøyde istedetfor å starte ene hylekoret etter det andre, med tråder fulle av sutring og tull som gjør at et allerde presset moderatorkorps må passe på også disse trådene med all den støy i form av inlegg, misbruk av rapporteringsverktøy og vas de genererer.

Om man er så forpult misfornøyd så ta det for pokker med styret, mods gjør kun en jobb de er satt til - og vi trenger ikke lage mere jobb for dem enn nødvendig.

 

Jeg syns vi skulle ha forumregler som sa at postet inlegg ikke eies av den som poster (men ansvaret for det som skrives ligger på den som skriver det så klart) og at det skal være klart at inegn kan hevde eierskap på en tråd bare fordi man starter den.

Jeg syns også at redigering av egne inlegg kun skal kunne skje i en begrenset periode etter at inlegget blir postet (for å rette feil etc som man ikke ser før man trykker OK) - det blir en slags bordetfangerpolitikk, og for noen kan det være sunt å måtte tenke seg litt om før man poster. Unntak er i prosjekttråder og lignende hvor det er greit i noen tilfeller at oppdateringer gjøres i første inlegg for å lettere holde tråden i tråden ;)

 

Misbruk av rapporteringsverktøy eller lignende for å forsøke bruke moderatorer og deres verktøy og "makt" for å fremme eget syn bør i værste fall om advarsler ikke nytter føre til ferie fra forumet.

 

SÅNN, nå kan moderator bare stenge denne tråden, for nå har jeg fått ytret mit (om enn noe klønete forklart) ;)

 

Ha en god natt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...