Jump to content

Hjelp til og identifisere gammel Husqarna hagle.


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Fikk i dag tilbud om og kjøpe en gammel Husqarna hanehagle. Den har engelsk stokk og er ellers fin i både stokken og løp, men bærer jo preg av at den ikke er fra i går. Det står stemplet ett nr. under låskassa med - 76 til slutt samt at det under løpet står 87. Er den da fra 1887 eller er det et annet nr. ? Har ikke peiling på hagler selv og slett ikke gamle hanahagler. Kan skaffe tilveie et bilde om nødvendig, men håper en eller annen kan si meg hva jeg kan gi for den så jeg ikke blir lurt. Hagla er forøvrig i cal. 12. Prøvde med en patron jeg har liggende her. Alt virker som det skal og den virka teit og fin. Håper nå og få hjelp av Kammer folket :D

 

En ting glemte jeg, når du tar spaken under løpet og dytter den til venstre for og dele hagla sitter det en liten spak under den igjen som gjør at du halvbrekker understykket for og sette den sammen igjen. Var dette forståelig ? Jeg vet ikke :? Aldri sett makan noen gang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som en Husqvarna modell 20 i kaliber 12, sjekk kammerlengden før du fyrer av skudd i den så du ikke sprenger børsa.

Låsen kalles for "Lefaucheux" mener jeg, og er ikke helt uvanlig på sideliggere fra 18noenog70 og oppover - sjekk hengselen for slark når børsa er brukket og at det ikke er "luft i låsen" når låst - blir disse utskutt bruker skinna som løpene er loddet sammen med begyne å løsne i loddinga. Husqvarnaer som denne ble levert i flere kalibre og også både som dobbeltrifle og kombi - flotte børser som alle burde ha minst en av.

 

Prismessig litt etter stand, fra 500lappen og opp til et par tre tusen og kansje mer for en pen en.

 

Børsa tåler nok røksvakt krutt, men mine børser av arten blir bare matet med svartkrutt. Det skal fortrinnsvis helst jaktes med beksøm, knestrømper, kaskettlue, knickers og vadmelstøy - gliset om munnen kommer av seg selv.

 

-Skitt jakt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...