Jump to content

En amatør lager kniv(oppdatert)


rasstapp

Recommended Posts

go aften.

 

etter å ha fått så mange positive tilbakemeldinger på på mitt lille forsøk på å lage en kniv tenkte jeg lage en liten tråd der jeg tar dere med gjenom hele prosessen,fra papir til ferdig kniv.

Slike "tutorial" tråder finner man overalt på nettet ikke sant?men de er som oftes laget av en proff med et verksted som en blakk småbarnspappa som meg knapt har råd til å drømme om!

det jeg håper få fram i denne tråden er å vise at en amatør men minimalt av verktøy faktisk kan lage en fin og fullt brukbar kniv!

håper dere med en liten knivmaker i magen stiller mange spørsmål og ikke minst at dere som har gjort dette før hjelper en stakkar med å svare :P

 

men før vi går i gang må jeg si et par ting,jeg er som sagt fullstendig amatør når det gjelder dette,blir garantert å gjøre ting feil eller på en unødvendig tungvint måte.kom gjerne med forslag på ting jeg kunne gjort anderledes.

 

en liten ting til slutt,nå er det slik at jeg sliter litt med dysleksi,jeg gjør mitt beste for å få det så rett som mulig men vist det blir litt noen merkelige formuleringer og skrivefeiler så vet dere nå hvorfor og jeg håper dere respekterer det og ikke kommer med unødvendige "spark i leggen".

 

 

 

DA gutter og jenter,skal vi lage en kniv?

 

 

 

det som er planen er å lage en nordisk kniv med mitt ettervært berømte sponplate skaft :lol: formen på skaftet får vi bli enig om ettervært så vi starter med bladet:

 

første har har gjort er å klippe ut noen maler i tykt papir,samme størrelse som knivemnet og rett å slett lekt litt med blyant og saks intil jeg hadde den bladformen jeg er ute etter.

30li9zs.jpg

 

sånn ble det,ser det greit ut eller ser dere noe som burde gjøres anderledes før jeg sveiver igang vinkelsliperen?

 

 

 

jepp,da er vi i gang :D

 

først jeg gjorde var å rette og pusse emnet,bruk litt tid på dette,gjør ting enklere senere.

Da er det bare å tegne av malen og sette igang.

nxm3dc.jpg

 

 

 

 

Jeg har brukt vinkelsliper og en elektrisk fil siden det nå en gang er det eneste jeg har som egner seg.

 

Har ikke fulgt streken slavisk,grovskjærte den først og jobbet meg sakte fram til en form jeg var fornøyd med.

 

8wmnfd.jpg

 

 

 

Legg merke til den fansy eggmarkør aparatet :lol:

 

 

 

Brukte en rissenål laget av en havarert borr for å markere senter på emnet og spente det fast i arbeidsboret.

m7dk60.jpg

Brukte el-fila og jobbet sakte men sikkert fram eggen,snu ofte og ta seg god tid.

 

når jeg hadde ca 0,5 mm igjen før egen begynt a bli skarp tok jeg kniven løs fra bordet og forsiktig jobbet fram en skarp egg.her er det viktig å føre verktøy mot stål og ikke omvent!

 

w0hnab.jpg

 

Har vel brukt ca 1,5 time på verkstedet(ink.røykepauser,kaffepauser og ikke minst lete-etter-den-jvævla-spritusjen pause)

 

aaxh13.jpg

 

 

Så sånn er status for i kveld,blir vel å jobbe litt med tangen i morgen,samt finpussen av eggen.

Vil gjærne høre hva dere tenker om finsh?matt eller speilblankt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...