Jump to content

Velge valp


sako.

Recommended Posts

Jeg har første valget mellom to strihåret dachs valper (hanner).

 

Den ene er litt større,mer bustete og litt mer "tilbakeholden"/ikke så nyskjerrig.

Den andre,noe mindre, slettere i pelsen, ganske mye mer utforskende og "tøff".

 

Begge sovnet i fanget mitt... De ble født 7.desember, overlevering ca 1.feb.

 

Hvem skal jeg velge????

 

Heller mest til minste mann, blir muligens lettere i kroppen og holder bedre i skauen. Lettere å stelle pelsen. Bedre søk, iom mer utforskende nå????

 

Største mann,blir muligens bedre i tøffere terreng, fryser mindre, ikke så stri å ha med å gjøre iom at han ikke er så "tøff"???

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg var i samme situasjon, var 2 hanndachser igjen å velge, satt der lenge, den som jeg valgte var den som rappa den ene skogen min, og kom bærende med den! Tror jeg ble solgt av den finta. :)

Jeg tok den største av de 2 forøvrig, ellers var de rimelig like i lynnet sitt.

 

Ønsker deg lykke til med valget. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hei. Vi har en dachs som er ganske nyskjerrig, utforskende, passer egentlig godt i den beskrivelsen du gir. Denne er uansett helt grei å ha i hus så lenge den får nok mosjon og disiplin.

Dachsene er også kjent for å være litt stae, så jeg ville anbefalt deg å ta kontakt med folk som har hatt dachs en stund, for å få gode tips til framgangsmåter ang. disiplin.

Men jeg er veldig opptatt av at man skal gjøre ting med hunden på sin måte, men å få tips og erfaringer fra andre, tror jeg er lurt.

 

Så, til det du spør om: I det kullet Birk(vår hund) ble født, var det en glatthåret, og tre strihårete. Alle med forskjellig nyskjerrighet, tøffhet, stahet, osv. Dette skal sies å være inni hus.

Men når det kommer til jaktbiten, er det ingen tvil om at rådyrlukt i nesa er det aller beste den får. Samtlige stikker regelmessig av på los(dette fordi de tre andre dachsene eies av ikke-jegere), mens vår vil bare ha mer og mer og mer.

Når det gjelder størrelse, bør du velge utifra hvordan du jakter, hvordan terrendet er og hva du foretrekker.

 

En større jaktlyst på hund, finner jeg iallefall bare på terriere, jackrussel, fox og tysk jaktterrier på mink. Det er det eneste jeg har sett som overgår dachsens iver til å bli sluppet på los.

 

Men siden vi ikke har hatt hunden så veldig lenge vil jeg anbefale deg å snakke med folk som har lengre erfaringer.

 

Lykke til med valget, og ønsker deg lykke til med en glimrende jakthund :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...