Jump to content

Spm. om stokk og tofot..


Guest sveinmk1

Recommended Posts

Leste i en tråd her at noen syns at en stokk var for myk ved bruk av tofot... for myk??

Så hvis jeg forstår det rett, er enkelte stokker mer egnet for tofot enn andre?

Hvilke materialer/stokker egner seg best og hvorfor det?

 

Og så leste jeg at "Versapoden hopper ikke sånn som Harrisen har en tendens til å gjøre."

Hva er det da med Versapoden som gjør at den ikke "hopper" sånn som Harrisen?

 

Fint om noen kunne gi meg svar på det!

Link to comment
Share on other sites

Kan prøve å svare deg på første del: Konstruksjonen betyr nok ofte minst like mye som materialet, spesielt på syntetstokker. Når vekten av våpenet hviler på tofoten blir presset oppover konsentrert på en liten flate i forhold til når du holder våpenet i hendene, og vanligvis langt fremme. Endel stokker, spesielt enkle og billige syntetstokker, gir etter og bøyer seg oppover, slik at de legger press på løpet. Dette påvirker igjen svingningsforløpet ved avfyring, og dermed også treffpunkt og egenspredning.

Synes forøvrig det høres rart ut at VersaPod skal hoppe mindre enn Harris, men jeg har ikke brukt Versa i noen utstrekning. De er gode begge to, tror nok det koker ned til smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp byttet stokk på min Howa 1500, og der fikk jeg et lite sjokk!

Vet ikke om det vil ha noe å si i praksis, men den nye Houge Overmold-stokken er forholdsvis myk.

Den gamle Boyds laminatstokken børsa ble levert med et stiv, hard og tung.

Så der fantes ikke bevegelse i den når børsa sto på to-foten, som for øvrig er en VersaPod festet på fremre remfeste.

Med den nye stokken ser jeg tydelig at børsa "siger sammen" noen få mm når jeg setter den på to-foten.

Håper virkelig ikke det er så mye at pipa kommer i spenn. Stokkene er søylebeddet.

Har desverre ikke fått tid til å teste den enda, da her kom noe voldsomt med snø i desember.

Men fikk veldig levende erfare nettopp det du spør om.

Hva som evt menes med hopping og hvorfor den ene er bedre enn den andre i så måte må du nesten spørre de som fremsetter slike påstander.

Jeg ser ikke helt hva det skulle bety, men jeg foretrekker helt klart VersaPod'en etter å ha prøvd 3-4 forskjellige!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...