Jump to content

Hunder vs sau vs bil


munsterjeger1487686241

Recommended Posts

Fortsatt god jul folkens.

 

Havnet i en liten diskusjon i går kveld etter god mat, godt brygg og noen pakker.

 

case 1

 

Hvis hunden min løper ut i veien, og en bil skjører på bikkjen.

Bikkjen går løs på tunet, Ikke rømt. Finner ut at den feks vil hilse på naboens bikkje, Bang. Hvem har skylden.???

Kan jeg kreve erstattning av bilfører??? eller er hundeeier ansvarlig og må erstatte skade på bil???

 

Case 2

 

Du kommer kjørende i bil, du har ikke mulighet til å stoppe før det smeller. På veien er det en hund som jager sau. Hvem sikter du på???

Tar du sauen, må du erstatte den og dens verdi som avlsdyr, tar du hunden, slipper du da å erstatte hunden, siden den har rømt og er under aktiv jaging av sau???? Da for å slippe å betale erstattning.

 

Jeg mener at du som sjåfør av et kjøretøy skal kunne stoppe hvis det skjer noe uforutsett forran bilen, uansett om det er en bikkje eller en unge eller sau eller hva som helst som kommer ut forran deg.

Med dette mener jeg at du som sjåfør er erstattningspliktig når du kjører på et dyr. Skal jeg (hundeeier) bli erstattningspliktig må jeg aktivt drive dyret inn i situasjonen hvor det skjer en ulykke/skade.

 

Er det ern juridisk forskjell mellom Produksjonsdyr (ku, sau, gris osv), ville dyr og husdyr ( Katt hund fugl)????????

Under diskusjonen ble det hevdet dette, da når disse dyrene er med i en ulykke.

Med dette menes at ville dyr og produksjonsdyr har du et mindre ansvar for å holde de under kontroll, i horhold til husdyr da spessielt hund.

 

 

Noen som kan vise til rettsaker/ekte eksempler der dette er belyst

 

Var ikke blitt enig når det var leggetid

Link to comment
Share on other sites

Skader som påføres hund som går løs er jfr Bilansvarsloven §5 ikke dekket under ansvarsforsikringen på biler og en kan i de fleste tilfeller derfor ikke kreve skaden dekket fra forsikringsselskapet til bilen eller bilføreren. For sauer, katter og andre dyr er ikke dette unntaket i loven og en kan således kreve erstatning.

§ 5. (skade som ikkje kan krevjast bøtt).

 

Ingen kan krevja skadebot etter lova her for:

c) skade på hund som går laus, når ikkje anten eigaren eller brukaren åt vogna eller nokon som er med i henne, er skuld i skaden eller av andre grunnar har ansvar etter vanlege skadebotreglar.

 

Bilansvarsloven §5

Link to comment
Share on other sites

Heter det seg ikke sånn at du som hundeeier i UTGANGSPUNKTET er ansvarlig for skader på sjåførs bil ved påkjørsel, men dette gjelder ikke ved beitedyr... Mener det..

 

Jeg fikk frøkna påkjørt i november 08. Ho holdt på å stryke med, og i utgangspunktet ville jeg blitt stilt anvarlig. Bikkja smatt i døra, og jeg ble 'frikjent'. Er vel en skjønsmessig forskjell her, ift. en hund som ofte er på tur på egenhånd, og en hund som aldri slippes løs. Støveren min slippes ikke løs hjemme - både fordi det er en jakthund som skal søke unna meg, og fordi det er kort avstand til veien. Den ENE gangen ho kom seg løs overlevde hun på mirakuløst vis. Mens nabobikkja var alltid i veien, mange holdt på å kjøre på henne førut osv... Tror forsikringsselskapet har et menneskelig skjønn her.

Samtidig heter det seg jo også at du ikke skal ha mer enn en egenandel i et forsikringsoppgjør, enten det er hundeforsikring, bilforsikring, ansvarsforsikring....

 

Men normalt vil du vel som sjåfør ikke få noe erstatningskrav for hverken bufe eller kjæledyr - med mindre det gjøres tydelig bevisst osv osv...

 

Uansett, jeg skjønner ikke at folk tør å IKKE ha forsikring på dyra sine. At noen holdt på å kjøre ihjel den kjære boffen min ga en veterinærkostnad på nesten 18.000 kroner...

Man forsikrer det man ikke har råd til å tape...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...