Jump to content

Mauser


ssp1

Recommended Posts

Jeg kan arve en gammel mauser pistol 7.65. Men veit ikke åssen jeg skal få godkjent en søknad på den uten å bruke opp

"kvoten" med kalibre..?

Kunne selvsagt ha skrevet den som spes pistol men er ikke akkurat en sån jeg hadde tenkt til det formålet.

Er ikke i slekt med tidl eier.

Har fra før 22-32-38-9 samt godkjente søknader på 22spespistol og 460s&w

 

Noen tips.. :?:

Link to comment
Share on other sites

Snakk med våpenkontoret. Oppgi 'arv' i begrunnelse i søknaden, og det hjelper om våpenet har en spesiell historie, gjerne av familiær karakter e.l. Legg ved dok. på medlemskap og aktivitet i alle skytter- og jegerorganisasjoner du har. Og så kommer det vel an på hvilket politidistrikt du tilhører...

 

-Og siden du ikke er i familie med tidligere eier, må du nok dokumentere arv, vil jeg mene...

Link to comment
Share on other sites

Vist den ikke er registrert hadde jeg "gravd" den ned til det forhåpning noen gang kan komme ett nytt våpenamnesti.

Hvorfor i svarten skal en selge den til slikk å ingenting til en våpensammler som vet at dem er vanskelig å arve på grunn av idiotiske regler. Som rammer våpen som virkelig har historisk og ikke minst affeksjons verdi til hver enkelt "arvetaker".

Her sitter de å håver inn våpen av "høy/personlig" verdi for lite penger.

 

Vist du vil ha det lovlig så er desverre det eneste å gjøre (hvist du ikke sitter i Frimurer/sammler losjen) å plompere våpenet. Dette er jo meget synd fordi våpet er jo ødelagt for all fremtid. Men det er jo hundre ganger bedre enn ett fremmed tryne skal ha noe som du selv har fått tilbudt å arve.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, men synes både "våpensamler" og "??" svar er upassende.

 

Regelverket er klart og for så vidt enkelt, enten man liker det eller ikke.....

Registere våpenet til en gren som "hovedvåpen" eller tillegg dersom man har anledning til det.

 

Lykke til i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...