Jump to content

Fettkuler på BorderCollie..


Woff

Recommended Posts

Siden det er en tråd om dette på NEG starter jeg en for hunderasen min... :wink:

Hvor lang tid tar det for en fettkul å bygge seg opp?

Min hund har tre - fire sånne som jeg har visst om noen år, men jeg fant plutselig en ny en på lørdag.

Fettkulen er ca 3-4 cm lang, et par cm bred og halvannen cm høy.

Jeg ble selvsagt litt bekymret da denne 'plutselig' dukket opp på hundens venstre bakbein (midt på det som tilsvarer håndbaken hos oss).

Jeg klippet hunden grundig for ca en måned siden og da var det ikke antydning til noe som helst.

Hunden behandles og koses med daglig, så dette må ha skjedd fort!

Nå ligger hunden og våkner opp etter vetrinærbesøk... Vil ikke en gang ha sjokolade!

(Hun fikk forøvrig beskjed om å slanke seg! :oops: )Samme problemet med eieren sies det...

Link to comment
Share on other sites

:) Det var ikke spørsmålet... Jeg tok det bare som et eksempel, og vet altfor godt at sjokolade er fy-fy. Hunden min får da aldri sjokolade! (Og da løy jeg!) Jeg har hatt hunder (i ca 40år) siden jeg var en neve stor.. Og alle har fått sjokolade, og ingen av de har overlevd, så det er nok farlig ja! :D

(Min forrige BorderCollie stjal en sånn stor (200grams) Stratos en dag hun var alene hjemme.... Siden dengang spiste ikke hunden sjokolade lenger!)

Link to comment
Share on other sites

:wink: Takk for linken Foxterrier. Det kunne jo vært fint å vite hva som er grunnen til disse kulene for å unngå de i framtiden.

Men det jeg lurer mest på er faktisk hvor fort en sånn fettkul bygger seg opp / oppstår? Jeg har jo nesten en følelse av at den siste kom 'over natta' men det er vel usansynlig?

Vetrinær mente det ikke var nødvendig å fjerne den hvis den ikke fortsatte å vokse da.. (Hunden har som sagt to-tre andre sånne kuler..)

Link to comment
Share on other sites

Køddemodus på:

“fettkul” er det noe lignende bollemus på nordlandsdialekt? :mrgreen:

 

Køddemodus av:

Har dessverre ikke erfaring med fettkuler på hund, derimot på hest. En av mine kaldblodshopper hadde mange FK, hennes avkom arvet det samme. Fikk ikke inntrykk av at en FK utvikler seg så fort som du beskriver på din hund, ( jeg “gikk over” hestene med lys og lykter daglig for å forebygge skade). Så heller ikke at FK var til bry for dyret, uansett seletøy, svetting og belastning. Og kan garantere at mine hester ikke fikk søtsaker :wink:

 

Det eneste jeg kan gjøre er å ønske deg og hunden lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Er dette slike fettkuler som bygger seg opp og ligger inni en hinne under huden?

Har forholdvis stor erfaring med fettkuler på elghund - men den beste betegnelsen på dem er talgkjertler, som plopper opp som en type vorter utenpå huden. Er det slike collien har så kan jeg alltids tipse litt om hva som har funket på min NEG.

Link to comment
Share on other sites

Beklager svarstiden.. Har misshandlet hunden med å forlate den noen timer i dag.. Harrytur før jul.. (Jada, jeg kjøpte litt godis til meg og hundn også.. Min ble riktignok levert på glassflasker..)

 

Du har helt rett i første type ja HyprJinta. Dette er 'relativt' store klumper (med volum omtrent som en sukkerbit eller to) som ligger godt under huden. Altså ikke noe jeg kan gjøre noe med selv. Tror dette må være ganske vanlig på eldre hunder? Min forrige hund hadde også dette problemet, den gangen lot vi vetrinær fjerne de, men fant fort ut at den eneste som tjente noe var vetrinæren... Hunden ble plaget med operasjonen, fettkulen kom tilbake etter en tid og lommeboka mi ble noget tynnere.. (Det siste var selvsagt ganske uvesentlig!)

 

Godt mulig dette er et problem pga avl? Problemer pga feilaktig avl er en av mine viktigste kriterier for at jeg selv velger 'blandingshunder'

de (siste) gangene jeg har kjøpt hund. Jeg har hatt rasehunder før, og har ikke hatt noen glede av de. (Den siste måtte beklagligvis avlives..)

Som jeg har nevnt i en annen tråd her, framavler faktisk Norges Blindeforbund (https://www.blindeforbundet.no/) blandingshunder bevisst.. (Har vært så heldig å vært forvert for en førerhund..)

Link to comment
Share on other sites

Kan lite om denne type fettkuler, men inntrykket mitt sier (som du også nevner) at eldre hunder har lettere for å få dem.

Kulene som NEG har vet jeg er sterkt genetiske.

Men sånne kuler hunden din har er vel tilsvarende med slike som mennesker kan få (dårlig avl her også....? ;-) )

 

På NEG så følger utbruddet av kuler ofte fett på hunden, altså fett i mat.

Jeg fikk i tips av min veterinær å slanke hunden helt ned med lightfôr, helt radmager - også fôre han forsiktig opp igjen til vanlig sunt hold med lightfôr. Ta ut fettet i matvegen, og tilsett lakseolje. Jeg har som regel gitt hundene noen matrester - en potet, ei halv kjøttkake - you name it. Kutta ut ALT annet enn den maten han skal ha, og det ga faktisk resultater! :-)

Vi lyktes godt med Josera senior/light.

 

Om det samme kan ha noen hjelp på din hund vet ikke jeg - men det kan jo være et rimelig alternativ å teste for både deg og ikke minst hunden?

Link to comment
Share on other sites

:P

alternativ å teste for både deg og ikke minst hunden
De fettkulene jeg har kommer nok til å følge meg i grava! (Jeg slanket meg 40 kg for noen år siden.. Var ikke noe jeg trivdes med..) Og jeg er redd for at løpet er kjørt også for hunden, da jeg helst vil slippe å se den lide ved gjentatte operasjoner.. Selvsagt blir vetrinær kontaktet hvis disse kulene endrer seg eller plager hunden... :wink:

Tusen takk for at du kommer med gode råd og tar deg tid til å svare!

Link to comment
Share on other sites

:P
alternativ å teste for både deg og ikke minst hunden
De fettkulene jeg har kommer nok til å følge meg i grava! (Jeg slanket meg 40 kg for noen år siden.. Var ikke noe jeg trivdes med..) Og jeg er redd for at løpet er kjørt også for hunden' date=' da jeg helst vil slippe å se den lide ved gjentatte operasjoner.. Selvsagt blir vetrinær kontaktet hvis disse kulene endrer seg eller plager hunden... :wink:

Tusen takk for at du kommer med gode råd og tar deg tid til å svare![/quote']

Altså, mente det i den forstand at om det kan funke så gjør det ting bedre for hunden, og kanskje forhindrer at nye kuler kommer? Og for din del at du slipper bekymringer og å se at hunden får nye kuler...

 

Som sagt, detta har jeg ikke stor erfaring med, men har en elghund som er sterkt plaga av talgkjertler. I perioden oktober-jul hadde ble han kjørt på 6 forskjellig antibiotika, samt kortison. Hunden hadde det IKKE bra, og det måtte bare til tiltak - og det virka :D Ingen ting gleder mer enn det!

Lykke til i hvertfall!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...