Jump to content

Remington 1100 og stålhagl.


East Clintwood

Recommended Posts

Mulig dette har blitt dratt opp før. (søkte kjapt igjennom men fant ingenting).

Jeg lånte en Mossberg pumpehagle en gang tidligere. Ringte til en relativt kjent børsemaker som sa at mekanismen i pumpehagle er så robust at jeg fint kunne skyte stålhagl med denne selv om løpet hadde full boring.

Har dratt igjennom 250-300 stålskutt i denne nå (jaktammo) og den er like fin.

 

Det jeg lurer på er, gjelder dette med mekanismen på halvautomater også(eller er det flere faktorer enn bare mekanismen som spiller inn?) Titter på en 20 år gammel Remington 1100 med full trangboring. Vil denne spise stål uten problemer? Eller kan det være risky?

Link to comment
Share on other sites

a)

Jeg ville ha byttet børsemaker

 

b)

Det er løpet som utsettes for de største påkjenningene, mtp stål hagl svjv.

 

Det er vel tilforlatelig å tro at det blir mer "Trykk" bakover også når stålet må komprimeres trangboringen, men jeg tviler på at det er låsingen i kassa som er det svake ledd.

 

Desuten;

Hvorfor skyte stål?

og må du skyte stål. Kapp løpe til bak trangboringen og gjeng inn choker.

Link to comment
Share on other sites

Etter hukommelsen: Remington sine magasinhagler, både pumpe og auto, er trykkprøvet høyt nok i forhold til stålhagl, men et løp som er bygget for blyhagl har normalt en brattere avtrapping i trangboringen enn et som er bygget for stålhagl. Jeg ville derfor vært skeptisk til å skyte stål i et så trangt løp.

På den annen side var stålhagl begynt å bli utbredt i statene for 20 år siden, så det kan hende løpet er boret for det, i så fall er det sannsynlig vis merket "Steel shot proof" eller lignende.

På den positive side: Remington 1100 får du kjøpt nye løp til med utskiftbare choker som tåler stålhagl. Koster nok noen kroner, men da er du garantert på den sikre siden.

Vil ellers si meg enig med Hassel i at hvis en børsemaker kommer med en slik anbefaling, så bør du bruke en annen.

Link to comment
Share on other sites

Får begynne med og si takk for svarene. :)

Børsemakeren jeg har snakket med jobber i en av de bedre våpenbutikkene på østlandet, oim at Hassel er fra Romerike er jeg rimelig sikker på at han også har handlet/vet godt hvor det er.

Vil ikke si hvem jeg har snakket pga jeg har sett hvordan våre brukere (noen) henger ut personer/butikker så fort muligheten byr seg. :|

Får vel heller la kjøpet gå og se meg om etter noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke si hvem jeg har snakket pga jeg har sett hvordan våre brukere (noen) henger ut personer/butikker så fort muligheten byr seg.

Er helt enig i at det er unødvendig å navngi personen, det er på siden av saken. Vi reagerer vel helst på at han ga et råd som virker noe forhastet og/eller lite gjennomtenkt.

Forøvrig tror jeg jeg har mitt på det tørre ved å si at verken Hassel eller undertegnede har for vane å henge ut folk på forumet (en presisering - jeg oppfatter ikke det du skriver som noen beskyldning :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg lurte er fordi en kjenning av meg skulle selge den, har ikke en gang søkt hos politiet.

Et annet spm: Jeg har 6 våpen i dag, finnes det mulighet for og ha 7 i en overgangsperiode? Kan jeg kjøpe hagle nå og selge en annen etterpå? Så lenge den blir solgt?

Den er desverre bygget for 70mm. Fant en annen 1100 på finn.no til 3500,- med løse choker.

Kan like gjerne vurdere den, er jo problemet løst :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 6 våpen i dag, finnes det mulighet for og ha 7 i en overgangsperiode?

Der varierer praksisen fra politidistrikt til politidistrikt. Kan si ut fra egen erfaring at i Hordaland går det ikke, de nekter å behandle søknaden din før politidistriktet til kjøper av våpenet ditt har ført det inn på hans/hennes kort :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...