Jump to content

Hyggelig ugleopplevelse (lokket med PeeWee)


SuperZ

Recommended Posts

Var en tur der jeg har reveåta på mandags kveld for å sette opp den nye revevarsleren.

Det første snøfallet kom på lørdag og det var endel revespor å se 8)

Jeg satte meg litt i glugga først for å se om det skulle stikke noen innom, men pissatrengt var jeg og kaldt var det også, så jeg starta monteringa av revevarsleren i stedet.

 

Klokka ble vel ca. 2200 når jeg var ferdig testa.

 

Mens jeg satt i glugga tidligere på kvelden la jeg merke til at det var fullmåne og ekstra belysning på åtet ikke hadde vært nødvendig. Jeg besetmte meg derfor for å legge meg på utmarksveien i et traktorspor og prøve PeeWee'n på reven.

 

Jeg gikk så langt at jeg hadde god utsikt over hele skogkanten og fri sikt ned til bygda i tilfelle reven ville snike seg bak meg.

 

Jeg la meg ned tenkte at dette var jammen flotte forhold :D

Først startet jeg med noen musepip (laget med munnen) og fortsatte med PeeWee'n etterpå.

Etter første runde med fløyta så jeg en skygge i øyenkroken som jeg først tenkte var ei flue...

Jeg fortsatte lokkinga og plutselig så jeg en skygge fare fram og tilbake på bakken ved siden av meg.

Den var så stor at jeg trodde det var en kjempefugl som kretset høyt over meg. (ettersom jeg ikke hørte en lyd)

Jeg ser forsiktig opp til siden og ser siluetten av ei ugle kun et par meter over bakken.

Etter et par runder blir skyggen borte.

Jeg fortsatte lokkingen et par minutter senere og da var ugla på plass etter få sekunder.

 

 

Jeg fikk i alle fall bekteftet at lokkinga mi var interessant for noen :lol:

 

Har sett en god del ugle der før, men har aldri greid å artsbestemme de.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd dette sjøl med både hønsehauk og ugle når jeg har lokka med PeeWee'n. Artsbestemming av ugler i mørket er ikke min sterkeste side, så ugleart ukjent. Trolig kattugle. En gang måtte jeg vifte med pipa på rifla for å unngå at hauken satte klørne i trynet på meg. Den hadde strake kursen rett mot meg, med klørne framme og "flapsen" nede. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...