Jump to content

8x68s


Mauser VZ24

Recommended Posts

hei, og takk for pm. Svarer bare her sp kan andre også få det med seg.

 

Vet at MRP nok er en veldigt godt krutt til denne hvist fart er de søker.

 

har til nå ladet kun med vith N160

 

En 180gr Barnes TSX fikk jeg fin samling med 72,5gr i raua. målt hastighet til 910ms. gjevne og fine hastigheter. Har prøvd harere ladninger men samlingen forsvant, og ser da ikke vitsen med å jage de siste metrene.

Men begynn uansett ikke høyere en 70gr i din børse. Hadde nok begynt enda lavere jeg.

 

Lurte på å prøve noe N165 nå i vinter, men N160 gir allerede mye flamme.

 

kommer til å prøve 200gr så snart som muligt, TTSX da, siden den har bedre BC og 180gr tydeligt har for stor fart når den treffer hjorten på 60-70m. Løse kobbersplinter i kjøttkværna er ikke serlig kult :evil:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

kommer til å prøve 200gr så snart som muligt, TTSX da, siden den har bedre BC og 180gr tydeligt har for stor fart når den treffer hjorten på 60-70m. Løse kobbersplinter i kjøttkværna er ikke serlig kult :evil:

 

Heisann, jeg har ladet 200gr Barnes i min 8x68s. Ikke TTSX, trodde ikke 8mm var laget i tipped? Håper jeg har feil... :) ...

Jeg har i hvertfall brukt 78grs MRP bak en vanlig TSX. Det gir ca. 890ms i min børse og OK presisjon (30mm@100m). Har ikke møtt noen elg som ville være med på en test enda, men har testet i våte telefonkataloger. Brukte en katalog, så en ca. 20 mm MDF-plate, så godt med kataloger igjen. Kula så ut som reklamen og inntrengning var 44 cm, skuddavstand ca. 30 m.

Skal jobbe vidre med presisjonen utover vinteren, vil da prøve slappere ladning med MRP og N-160. Mulig jeg gjør noen forsøk med MRP2 også selv om det neppe er optimalt...men, det står å støver ned i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Hansen deluxe:

Jeg får også 895 m/s med 75 grain MRP (Swift A-Frame 200 grain)

Det jeg ville si med det, er att det finnes andre krutt som gjør samme jobben.

For å oppnå de hastigheter vi snakker om med MRP 75 grain, må du ha ei trang pipe som Lothar Walter 26".

Andre romsligere piper trenger kanskje 78-79 grain for nevnte hastigheter, og da blir hylsa fort full og kronglete å lade.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Dere som har erfaring med 8x68.......hva kan man forvente av løpslevetid på dette kaliberet?

 

Jeg funderer nemlig på å brosje opp Lothar Walterpipa mi i 8x57. Jeg har desverre bare 24"" løp, og pipa mi har nok gått ca 2000 skudd når brosjing blir aktuelt.

 

Børsa vil hovedsaklig bli brukt til å launche 200 gr SMK mot pappskiver på litt lengre hold og muligens litt jakt om jeg rekker før pipa blir utskudd :)

Link to comment
Share on other sites

Sniper Arne:

Normalt må magasinet på M98 utvides for å få plass til patronen, og støtbunnen må også utvides.

Hvis du skal bruke denne som en sniper patron, som den virkelig er, ville jeg heller bruke penger på ei ny pipe

inkl. børsemakerarbeid til kr. 5.000,- fremfor å bruke penger på en gammel pipe som du ikke vet hvordan blir.

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert rett her Kjella. Støtbunnen og magasinet er jo en forholdsvis smal sak for en kompetent børsemaker, men siden hastighet og presisjon vil være viktig for dette prosjektet så har jeg mye å hente på ei lengre pipe også. Ei ny shilen eller LW i 28"" vil gjøre underverker for hastigheta tenker jeg. Takk for gpde råd! Har du peil på løpslevetid for patronen?

Link to comment
Share on other sites

Siden den flute 8x57-pipa mi går veldig bra har jeg ikke lyst til å bytte denne enda, så kan nok hende jeg legger dette prosjektet litt på is til jeg har skutt noen flere skudd gjennom den. Kan ikke finne på å kassere pipa når den går 18-20mm synes jeg.(Dette er 5-skuddsgrupper på 100m) Jeg forlanger ikke mer fra en Mauser fra '43. Er mange nye fabrikkrifler i dag som ikke klarer det samme som det gamle Adolf-jernet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...