Jump to content

338 Win Mag og Barnes T-TSX


LeivVidar

Recommended Posts

I morra får jeg nyrifla i 338 WM og jeg har fått tak i 210 grs Barnes Tipped TSX. Jeg er helt ny på å lade 338WM, men jeg har ladet veldig mye før (308, 222, 22-250 og 9,3x64) så derfor spør jeg om tips til ladedata. Har trålet nettet og lest grundig gjennom ladeboka flere ganger, men jeg finner ikke data på kula og kruttet jeg har tilgjengelig. Jeg har N-550 og skal på depotet idag å kjøpe litt Rhino 18 (norma 204) tenkte jeg. I ladeboka står det data på Barnes X 200 grs så jeg lurte på å begynne ca 1 grain under min. ladningen som står der..? Høres det fornuftig ut?

Link to comment
Share on other sites

I ladeboka står det data på Barnes X 200 grs så jeg lurte på å begynne ca 1 grain under min. ladningen som står der..? Høres det fornuftig ut?

 

Ja. TSX og TTSX gir mindre trykk enn den gamle X'n, så dette høres ikke gæærnt ut. Men se litt på hvor lagt kula stikker nedi patronen også. Mindre plass i hylsa gir altid høyere trykk.

Detter det jeg tror, men jeg har ingen erfaringer med denne kule i dette kaliberet, kun i 338 RUM.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fikk pakke med 185 grains TTSX i 338WM i posten fra Alvestad i går.

Er det noen som har prøvd denne kombinasjonen med Norma 203B eller N 150? Ladeboken beskriver den gamle X'n med blant annet de to kruttsortene.

Har noen prøvd andre kruttsorter? F.eks MRP, Norma 19/URP eller N 160?

 

Hvis TSX/TTSX'n gir mindre trykk, så bør det være greit å bruke startladning fra Ladeboken som for X'n?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte data fra ladeboken (185grain Barnes X) når jeg startet å lade 185grain TSX til min 338WM.

Oppgitte hastigheter for N150 virker feil. Over 1000m/s med 66gr N150 virker uoppnåelig i mitt våpen.

 

Dette er mine data,IKKE bruk disse ukritisk. Håper du kan få en pekepinne på hvor du starter.

Cal 338wm, FG nikkel hylse, FED 215 hette, COL 83mm:

N150: 65,5grain 894m/s presis

 

N160: 73,0grain 880m/s presis

N160: 73,5grain 883m/s presis

N160; 74,0grain 890m/s

N160: 74,5grain 900m/s

N160: 75,0grain 900m/s

 

Jeg har lave hastigheter på denne kula hvis jeg ser på hva tyngre kuler har i mitt våpen. Norma TXP225grain har 845m/s. 250Grain A-frame ladet jeg til 820m/s.

Vurderer derfor å prøve et annet og raskere krutt. Har funnet igjenn mange kuler fra elg, 250grain a-frame fant jeg ingen av. Synes penetrasjonen er lik 225grain A-frame. Har noen esker med TTSX i 210 grain jeg tenker å bruke når alle 185grain'ene er brukt.

 

Link til vihtavouri http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/85

Link til Baresbullets http://www.barnesbullets.com/images/338WinMagWeb.pdf

Link til Norma http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?Kaliber=338 Winchester Magnum&Lang=1

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha!

Ja, har sett hastighetene for N150 og konkludert med det samme. Det stemmer heller ikke i forhold til hva N150 gir for 175 grains Barnes-X.

 

Ladet noen skudd i går. Prøver disse til å begynne med;

Cal 338wm, Remington hylse, CCI #250, COL 83 mm - N150: 64,0 grains, 64,5 grains og 65,0 grains

Så får jeg se hvordan det fungerer.

 

Har du brukt TSX'n på elg og/eller hjort?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Elg og fugl.

Når jeg handlet TSX tenkte jeg det var en seint ekspanderende kule. Men den er langt fra det..... Fantastisk skuddreaksjon på elg, enormt "krater" noen ganger, :mrgreen: Finner som oftest igjenn kula i skinnet på utsiden, selv på små elgkalver. Skyter oftest bog/ nakke/rygg skudd, kulene er som hentet ut fra reklame. 99,99%restvekt og perfekt sopp. Sjelden at jeg mister fliker, skyldes sikkert den lave hastigheten jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...