Jump to content

Klappjakt i Danmark(Bilder)


Bie90

Recommended Posts

Da var det på tide å ta en tur til årets klappjakt hos min morfar. Dro opp på fredag sammen med en venn av meg.

 

Jakta startet klokka 10 på lørdag og vi var vel rundt 50 jegere og klappere som skulle delta. Etter å ha blitt delt opp i lag så ble vi kjørt ut til områdene med 3 traktorer og tilhenger. Det første klappet så ble det ikke løsnet noe skudd, en litt dårlig start.

 

I klapp nr.2 så fikk jeg en fin skuddmulighet på et rådyr, men jeg og de andre jegerne i nærheten hadde ikke hørt jakthornet(blir blåst i når klappet starter og en gang til når det er slutt), så jeg holdt tilbake skuddet. Den stod 10 meter unna meg og oppdaget meg først etter en 7-8 sekunder og løp så inn i skogen og ut på den andre siden hvor den så ble skutt. Det ble også skutt etter en rugde, som så ut til å fly fint videre. Men når det klappet var over og slakteren kom med mat og drikke så kom den rugda flyvende mot oss og satte seg 5 meter unna alle jegerne for så å falle død om.

 

5v66hd.jpg

 

Etter en liten matpause så startet vi på klapp nr.3. Det ble løsnet en del skudd som endte opp med 1 fasan, 1 hare og en fin 6 tagger. Jeg og Magnus fikk ikke løsnet noen skudd her heller.

 

mhydsw.jpg

 

Klapp nr.4 startet med at jeg hadde en fin liten 4 tagger som gikk skrått vekk fra meg, men siden det var litt langt hold(16-17m) og en del busker så holdt jeg tilbake skuddet i håp om at klapperne ville sende den tilbake til meg. Det endte opp med at jegeren ved siden av meg fikk den på 10 meters hold og fikk lagt den i bakken. Men å se et rådyr fall i seg selv var jo en opplevelse for meg. Magnus fikk en grei skuddmulighet på en hare i full fart men resulterte i bom. I dette klappet så ble det nedlagt 2 harer, 1 rugde og en 4 tagger.

 

rcv7m0.jpg

 

Det ble totalt skutt 14 vilt:

 

3 Hare

3 Rådyr

6 Fasaner

2 Rugder

 

2vkdpae.jpg

 

Siste klappet ble det skutt 5 fasaner, ingen skudd løsnet fra meg og Magnus. Etter dette så ble det holdt en liten sermoni for å takke for jakta og takke viltet som ble felt. Det hele ble så avsluttet med middag og drikke.

 

2j4tsvr.jpg

 

Senere på kvelden så dro vi på andejakt der jeg fikk felt en stokkand på det første skuddet, har ikke skutt and før så ble min første. Vi var vel 6 jegere og det ble til sammen løsnet en 15-18 skudd og det resulterte til 2 stokkender :P Spennende var det i alle fall når man hørte stokkende suse over hodene våres og kom lavere og lavere for hver gang.

 

Desverre så falt min and ut i havet, ble støkket ut fra et vann like ved. Fikk vite at den ville bli skylt i land innen vi var ferdige med jakta men vinden hadde snudd mens vi holdt på så den fant vi ikke. Var egentlig klar for en liten svømmetur men droppet det ettersom at den ville bli skyldt på land ifølge de andre jegerne. Skal ned en tur igjen i morgen for å ta en titt langs stranda siden det var ganske mørkt når vi lette etter den, om ikke den tyske fiskeren som stod 20 meter unna der den datt, har plukka den med seg da:roll:

 

 

Bilder kommer vel en gang på tirsdag når jeg er hjemme igjen. Skal også ut en tur på andejakt i morgen også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...