Jump to content

Valg av valp


Carl-gustav12

Recommended Posts

Skal hente meg en hund i begynnelse av mai, men så er det det å velge en valp da, hvordan vite forskjell på de valpene. Har ikke selv sett de men fått forklart over telefon. Av et kull på 6 så er det 4 hanner og 2 hunner. Det er hanne jeg skal ha så tispene veit jeg ikke noe om.

Den ene er litt større enn de andre og er sjefen i flokken.

Så er det 2 som er nesten helt like, greier ikke å se forskjell på de, og de leker nesten bare med hverandre og henger sammen så si hele tiden.

Så er det en som er litt mindre, men veldig nysjerrig på det meste.

 

Er dette jeg veit hittil, de er vel rundt 5 uker nå.

Hvordan velge mellom disse, eller har det ikke så mye å si hvem jeg velger.

Link to comment
Share on other sites

Velg den som velger deg.

Jeg skulle gjerne satt opp en lang smørbrødliste på hva jeg ser etter men etter å ha tenkt en stund så blir nok svaret mitt til deg at det er ingen fasit ..

Det er masse tegn å se på men det er enkelt individ og forholdsvis ubeskrevne blad.

Sålenge hvalpene er trygge og ikke nervøse så blir det hovedsaklig opp til deg selv hva du gjør med hvalpen din.

 

Edit .. dersom alt annet er likt så ville jeg nok satt en ekstra liten pluss på de to som holder sammen og leker litt sammen.

Link to comment
Share on other sites

hei og gratulerer med snart ny valp.

 

Hvis valpene ser ganske like ut og du ikke har noen favoritter i utgangspunktet, har jeg en liten regel om at jeg tar den første hunden som møter meg når jeg kommer i valpegården. Dette er mest sannsynlig en valp som er sosial og som ikke er nervøs eller sky. Og som viser tegn på at den har tro på seg selv, siden den tør gå bort til en fremmend person, uten at noen av søskenene har gjort det før den. Disse egenskapene er hvertfall viktige for meg når jeg skal velge en jakthund. Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Den siste gråhunden jeg kjøpte, fra Rindal i sørtrøndelag var valget enkelt. Han slapp alle valpene inn i stua og de så jo helt like ut, MEN han ga dem mat og da fløy hele gjengen til matskåla bortsett fra den som ligger i stua her nå. Hun satt intill beinet mitt og så på meg med store kullsvarte øyne og "dreit" i maten. Det var min hund Binna. Hun har forøvrig blitt en fantastisk løshund, bare synd hun nå snart er 10 årr alt :(

 

Nb. alt det som Jamthunden sier under her er riktig, det hadde jeg undersøkt før jeg valgte valp fra kullet. Todde det var det spørsmålet dreide sg om. (valp fra kullet) graahund

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Først må jeg ønske lykke til!! :-) Alltid morro med valp. Sist jeg kjøpte valp snakket jeg litt med oppretteren der og fikk det beste rådet jeg så langt har fått:

Velg de beste linjene du kan få, så velger du den valpen som er "midt i".

Fasit har vi jo ikke, hvor ofte har vi feks ikke hørt om valpen som "ingen" ville ha som bare ble fantastisk?? :-D

Jeg tror 70% (Minst) ligger i genene og så er det opp til eier å få dette frem. Jeg studerer linjer omhyggelig før kjøp. Det vil si å lese skogsprotokoller, stamtavler, tidligere kull etc. Særlig Sverige har enorm dokumentasjon på nettet. Noen mener at papirer ikke jager, men det gjør de faktisk!! :-D

Så det viktigeste valget bør være tatt før du ser på kullet.

 

PS: Hvilket slag er det?

Link to comment
Share on other sites

Det er jaktlabrador. Tenkte jeg skulle prøve å få meg en allroundhund, men om jeg greier det spørs jo da,

Det er klart du klarer. Bare legg opp en god plan FØR du får valpen hjem, og hold deg til den.

Flotte hunder de jakt labbene. Glemmer ikke første gang jeg så en slik i aksjon i Halden for ca 14 år siden!:-)

Fikk et nytt syn på en labrador da ja!! :-D

Jeg mins han som hadde de importerte de fra England. Det var i forbindelse med et ettersøks instruktør kurs. Har de et bra miljø for slike hunder i Norge? Vet at svenskene har en del av dem.

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke hvor bra miljø er for det i Norge, er i hvertfall en del lettere å finne de i sverige i hvertfall, så det er en medel svenson som jeg skal kjøpe meg. Driver å leser en del bøker om dagen, Får vel ta problemene litt etter hvert kanskje, blir jo min første hund så det kan jo være spennende.

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke hvor bra miljø er for det i Norge, er i hvertfall en del lettere å finne de i sverige i hvertfall, så det er en medel svenson som jeg skal kjøpe meg. Driver å leser en del bøker om dagen, Får vel ta problemene litt etter hvert kanskje, blir jo min første hund så det kan jo være spennende.

 

Hvilken oppdretter ble det?

Link to comment
Share on other sites

Har du mulighet til å se valpene hver for seg så vil valpen nok være litt annerledes enn når han er sammen med søskenflokken sin. Enkelte trives best som gruppemedlem og blir litt mer stille av seg når de kommer for seg selv. Andre igjen trer plutselig fram som individualister med stor grad av selvsikkerhet når de er alene med deg.

 

Ellers ville jeg sett etter den som er midt på treet.

 

For min egen del var valget enkelt; det var Amigo som valgte meg. Mens resten av gjengen herja som gale med hverandre så kom han (5 uker gammel) og satte seg stille ved siden av meg og søkte kontakt. Det bare måtte bli ham :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg var nervøs før valget mitt - hadde jo aldri gjort detta før. Spurte litt hist og her, men alle sa forskjellig.

 

Konklusjonen min er at når du sitter der med krabatene rundt bena, går valget av seg selv.

Tanken har slått meg på hvordan det hadde vært hvis jeg hadde valgt en av de andre - men det er egentlig ikke vits i å tenke på - for jeg har en knall god venn her! en blir like glad i dem uansett! :)

 

 

Lykke til med valget og å få ny valp i hus! :)

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke hvor bra miljø er for det i Norge, er i hvertfall en del lettere å finne de i sverige i hvertfall, så det er en medel svenson som jeg skal kjøpe meg. Driver å leser en del bøker om dagen, Får vel ta problemene litt etter hvert kanskje, blir jo min første hund så det kan jo være spennende.

 

Hvilken oppdretter ble det?

 

Det ble Skybar Kennel.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har nå sistevalget i kullet for 4. gang! Har bare valgt hunder fra kull det har vært stor rift om, og har derfor kommet langt bak i køen!

 

Likevel, det har blitt gode jakt og utstillingshunder av de tre første, den fjerde er bare 8 mnd, så det er litt tidlig å si noe sikkert om det ennå, men det ser veldig lovende ut!

 

Linjer og foreldredyr er viktigst!

 

Jeg tror det er litt hipp som happ hva du velger av valp i et kull med gode gener.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...