Jump to content

Justerbar kolbekam alá KKC på en plaststokk


SuperZ

Recommended Posts

Hei!

 

Fikk noen tanker angående nytt prosjekt på en stokk jeg har til en Howa Lightning i .308.

Jeg har lenge tenkt på ombygging eller skifte til en tyngre laminatstokk, med presisjonen er egentlig veldig bra, så det er mulig det blir en proskjektstokk :D

 

Fikk modellert litt i kveld og har laga noen bilder av hva jeg har tenkt rundt justerbar kolbekam.

 

Her vises litt av tanken. Det er kanskje en kombinasjon av de "vanlige" kydexkammene, som jeg har sett at endel har laget seg

og prinsippet til KKC med en smal rygg som kinnstykket klemes fast mot.

3.bmp

 

Jeg har laget en plate på hver side av "ryggen" som også skal forsterke kolben pga. at det sages ut relativt stort tverrsnitt i kolben

(mye større andel må kappes ut enn det som vises på bildene. Modellen er forenklet med tanke på "kjegleformen" i kolben)

2.bmp

 

"Ryggen" har jeg tenkt å lage av ca. 3mm aluminiumsplate. Denne festes med epoksy etter at kinnstykket er saget ut.

Etter modellen var ferdig har jeg funnet ut at det er tilstrekkelig å kutte ut den slissede platen som er festet til kinnstykket på høyre side. Slik at det bare blir én plate som går fra kinnstykket og ned i kolben. Denne platen blir også aluminium.

1.bmp

 

Hullene i kolben på høyre side søylebeddes inn til ryggen i senter av kolben og en plate med gjenger for boltene som skal klemme platene sammen legges på vensre side av plata til kinnstykket.

 

Stokken fylles med byggskum.

I kuttflaten legger jeg inn beddemasse for finish/tetting.

 

Litt voldsom løsning, men vekt er ikke så viktig og det blir ikke så veldig tungt heller.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo funke, men tror fortsatt jeg ville satset på heller forme til ei ekstra plate, evt festet med samme patenten som du tenker på.

Er ikke den stokke hul innvendig? Såfall må den jo fylled med en real fyllmasse for å kunne feste noe sånt.

 

Til ei sånn løsning vil kanskje ABS-plast være bra å bruke. Ikke like formbart som kydex, men bra nok for å lage en jevn bue. Blir også stivere.

Link to comment
Share on other sites

Stokken er hul innvendig ja. Derfor må den uansett fylles.

 

Etter litt brainstorming faller jeg tilbake på at dette må være den eneste brukbare løsningen.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=2639#p2639

 

Her regner jeg med at de fyller stokken helt eller delvis med beddemasse før de sager ut kinnstykket.

Det må sikkert sages mye mer nøyaktig med denne løsningen, med det ser jo bra ut tilslutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...