Jump to content

Norma N-4 som erstatter for N160 i .300WM?


Mauser-Kær`n

Recommended Posts

Hei, kan dette være ett alternativ ettersom dette kruttet er å få tak i? Har vært noen runder for å få tak i N160, men det er ikke enkelt for tiden. Skytterlagskruttet fra Norma derimot er greit å få tak i. Forslag til evt. ladedata med dette kruttet mottas gjerne... :) Hvis det kan benyttes.. :) Bruker 150grs Sierra Match King til trening.. Våpnet er Tikka T3 Super Varmint.

 

 

Mvh Simen

Link to comment
Share on other sites

Ja, Norma-4 burde duge til 150 grs MK i 300 winM. I utgangspunktet kan en gå utifra Norma N-204 ladninger. Slik jeg har opplevd det, vil jeg si at N-4 generelt er ett litt "raskere" krutt enn N-160.

Bruk fornuft, start på lave Norma-204 ladninger så burde det gå greit.

Men husk!! Skytterlagskrutt varierer fra lot til lot.

Er du ute etter maks. fart så vil jeg annbefale deg å teste skytterlagskruttet Norma-15.

Link to comment
Share on other sites

Takk. :) Tok ikke sjansen på å kjøpe før jeg hadde sjekket nærmere.. Ble billigere med Norma-4 enn N160, så dette blir nok testet. :) Er ikke ute etter maks fart, kun presisjon.. Fikk meget godt resultat med 71grs N160 og denne kula.. Er ikke lett å finne data med Norma krutt og så lette kuler i dette kaliberet..

 

 

Mvh Simen

Link to comment
Share on other sites

Regner med du har vært her inne og sjekket:

http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?Kaliber=300%20Winchester%20Magnum%20-%20light&Lang=2

Ikke Sierra 150 Mk, men kuler i samme vekt, og data oppgitt for N-204 krutt. Greit å ha som ett utgangspunkt.

 

Legger ved en link til:

http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?Kaliber=300%20Winchester%20Magnum%20-%20heavy&Lang=2

Norma, som en av de få leverandørene jeg vet om, er så greie at de legger ved to forskjellige data for ett og samme kaliber, men med to forskjellige hylsevekter.

Sammenlign her, så er det lett å se at en fort kan løpe inn i problemer ved å benytte hylser av forskjellig vekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag ble Skytterlagskruttet testet i 300`n :) , og har både synet og fingrer i behold... :D (gikk jo bra jo).. Prøvde meg med 72grs N-4 bak 150grs MK(min. 204 ladning på 150grs Nosler BT fra Norma ladeboken), ikke super presisjon men ett bra utgangspunkt. Fantes ikke tegn til høyt trykk. Prøvde 75grs N-15 bak samme kule,(min. MRP ladning på BT fra Norma boken) ingen tegn til høyt trykk der eller. Men munningsflamme og smell var det bra med :shock: , disse hylsene ble ganske sotede.. Jeg brukte Norma`s lette hylser på denne testen. Hadde desverre ikke tilgang på kronograf idag, så farten ble ikke målt. Presisjonen var så og si lik på disse ladningene, så da blir det og satse på N-4 for meg framover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...