Jump to content

benelli Sbell noen som har kunskap om denne hagla


PederR

Recommended Posts

vet ikke hva som får meg til å tro det

men jeg skal jakte på åte ut mot en 50 meter så det er greit med litt kraftigere kaliber har tenkt på kal. 10/90 men da kommer jeg både på pris og ammo utvalg og dermed ble det 12/89 som har mer ammo utvalg og litt opp og ned priser

Link to comment
Share on other sites

Urk... dette forbannete ordet "kraftig". Hva mener du med det?

Er 12/89 Kratigere eller er dere bare mer hagl? Hva slags patroner / Hagel typer er det du har tenkt? Har 12/89 bedre ytelse på lenger hold?

kan du ikke legge deg nærme åtet?

 

min ærlige mening er at 12/89 er en gimmick for å få folk til å kjøpe nye våpen, selv om de har fullt brukbare ting fra før.

Link to comment
Share on other sites

vet ikke hva som får meg til å tro det

men jeg skal jakte på åte ut mot en 50 meter så det er greit med litt kraftigere kaliber har tenkt på kal. 10/90 men da kommer jeg både på pris og ammo utvalg og dermed ble det 12/89 som har mer ammo utvalg og litt opp og ned priser

 

Man skyter da ikke på 50 meter med hagle :shock: Ikke på en forsvarlig og human måte i hvertfall. Skal du skyte på rev og rådyr så ville jeg ikke ha skutt rådyret på så mye lengre enn 20 meter. Reven kunne jeg ha skutt mot på max 35 meter dersom forholdene var bra.

 

Dette er hva du bør gjøre:

 

Flytt deg nærmere åtet, flytt åtet nærmere deg eller bruk rifle! :wink:

 

Og hvorfor 12/89? Hvorfor ikke en vanlig 12/70?

 

12/89 er ikke kraftigere enn 12/70, den har bare en viss mengde mer hagl og er mye dyrere.

 

Men nå kan jeg ikke velge for deg, vil du ha en 12/89, så kjøp en 12/89! :)

 

Ikke for å virke pirkete nå, men ser ikke noen som har gitt fyren tips til en bra 12/89 :roll:

Det var jo det mannen var ute etter i denne tråden!

 

Her har du i hvertfall noen hagler i 12/89:

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ha ... 89-9004652

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ha ... 89-1056259

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ha ... cm-9000380

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ha ... cm-1045856

 

Her finner du også 12/89 dersom du blar ned litt :)

 

http://villmarksbutikken.net/produkter/vapen/hagler/

 

Men personlig ville jeg valgt en 12/70 med tanke på ammunisjonskostnader.

Link to comment
Share on other sites

ok takker for tipsene.

ser nå på en Churchill Maxi Mag™ 12-89 ½ Auto

 

Churchill Maxi Mag

Meget velfungerende gassdrevet ½ auto hagle fullastet med utstyr. Høydejusterbart skjefte med 3 medfølgende mellomleggesskiver. Syntetstokk er også justerbar i lengde. 61 eller 71cm løp med løse choker. Låskassen er ferdig frest for montering av optiske siktemidler. Churchill Maxi Mag™ 12-89 ½ Auto For stort småvilt. Maxi Mag har portet pipe for mindre rekyl med tunge Maxi Mag™ ladninger. Lader 36-65g ladninger.

 

Syntetisk stokk KUN 5490,-

det var litt pris og litt hva jaktdepotet skrev om den. og jeg kommer til og velge da isåfall 71 vm løp

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig poenget med å begynne å diskutere hvorfor han vil ha 12/89, hvis det er hva noen ønsker så kan vel de få kjøpe det uten å bli utspurt om hvorfor.

 

Går utmerket å skyte både 70 og 76 i 89 så hvorfor ikke kjøpe 89 og kunne skyte alt istedetfor å begrense seg til 70 eller 76. :roll:

 

 

Remington 11-87 er bra våpen, hadde en jeg var godt fornøyd med men ble solgt for kjøp av Benelli Super Black Eagle II.

Vet ikke hvilken modell SBell er men tror ikke du gjør så mye galt hvis du kjøper Benelli.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig poenget med å begynne å diskutere hvorfor han vil ha 12/89, hvis det er hva noen ønsker så kan vel de få kjøpe det uten å bli utspurt om hvorfor.

 

 

Dett er et åpent forum hvor vi diskuterer utstyrsvalg, Kalibere, bruksområder og mange ting basert på hva vi kan, hva vi syns og hva vi mener. Jeg tror at vi som har stilt spørsmål med valget 12/89 gjør det fordi vi prøver å være greie og gi de beste rådene vi kan. Det er ingen ting (annet en reklamen) som tilsier at en 12/89 gjør noe bedre en 12/70. De testen jeg har hørt om viser til at du får dårligere skuddbilder med så mye haggel i patronen. Derfor stille jeg i allefall spørsmål med valget. Ikke minst fordi mange andre vil lese denne tråden, og da ikke nødvendigvis tro at 12/89 er løsningen på alt.

 

I tillegg så vil jeg påstå at du får bedre skuddbilder med en 12/70 patron i et 12/70 kammer kontra et lenger kammer, så standard svaret om at du kan bruke alle skudd i en 12/89 er en sannhet med modifikasjoner.

høre det OK ut?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett 12/89 patroner som har hatt så lang rullekrymp at det nok er mer snakk om en 12/76...

Tro pengen hadde vært adskillige bedre brukt på ei grei brukt hagle i kaliber 12/70 - 12/76, kjøpt deg lade utstyr for hagle og gjort et lite søk her på forumet etter "det lille haglelader kurset"

 

 

Samtidig vil jeg kaste ut en utfordring!

Er det noen 12/89 eiere (og brukere) som har noe å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...