Jump to content

Elghunden min "lekker".


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Har ei eldre gråhundtispe på vel 11 år. Hun har begynt og gi fra seg en liten skvett en gang i mellom, særlig om hun har liggi og slappa av ei stund. Vet det samme skjer med enkelte eldre mennesker også så noe uvanlig er det nok ikke. Noen som vet noe om eventuell årsak ? Kunne selfølgelig bare ringt vetrinærem vi bruker, men det er så mye erfaring om ting her på Kammeret så jeg velger og spørre her først. Hunden er ellers uforskammet frisk og rask. (heldigvis).

Link to comment
Share on other sites

Inkontinens er ikke uvanlig hos steriliserte tisper, dette da de ikke har samme hormon nivå som usteriliserte tisper......

Vet ikke om hunden du nevener er blitt sterilisert....

Hvis ikke tror jeg dette skyldes alderen og at hormon balansen har kommet i uorden pga alder.

Dette vil jeg tro kan sjekkes opp hos vetrinær i form av urinprøve og/eller blodprøve.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel lukkemusklaturen på blæra som er begynt å bli svak tenkjer eg. Det er enkelte som begynner å slite med sånt, når ein blir eldre, både folk, fe og hunder. Mulig at det er andre grunner og sjukdommer som kan forårsake dette også, men då må vel ein veterinær på banen trur eg. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Inkontinens er ikke uvanlig hos steriliserte tisper, dette da de ikke har samme hormon nivå som usteriliserte tisper......

Vet ikke om hunden du nevener er blitt sterilisert....

Hvis ikke tror jeg dette skyldes alderen og at hormon balansen har kommet i uorden pga alder.

Dette vil jeg tro kan sjekkes opp hos vetrinær i form av urinprøve og/eller blodprøve.

 

Hunden er ikke sterilisert, det er Binna som du kjenner noe til. Tar en telefon til vetrinæren så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Inkontinens er ikke uvanlig hos steriliserte tisper, dette da de ikke har samme hormon nivå som usteriliserte tisper......

Vet ikke om hunden du nevener er blitt sterilisert....

Hvis ikke tror jeg dette skyldes alderen og at hormon balansen har kommet i uorden pga alder.

Dette vil jeg tro kan sjekkes opp hos vetrinær i form av urinprøve og/eller blodprøve.

 

Hunden er ikke sterilisert, det er Binna som du kjenner noe til. Tar en telefon til vetrinæren så får vi se.

 

Hei "graahund"! Jeg løfter denne tråden litt. Fikk du noe svar fra vetrinæren om hva det kunne være? Jeg har nemlig samme problem med min laikatispe, og hun er bare knappe 3 år gammel. Har vært til vetrinæren og tatt blod- og urinprøve, samt ultralyd på blæra. Vetrinæren fant ingen feil, men vi fikk likevell en 14 dagers tablettkur mot urininkontinens. Ble ferdig med kuren for ca 2 uker siden, men lekkingen har ikke gitt seg. Hunden min viser ingen tegn til å være syk eller i dårligere form. Jeg er heller ikke sikker på om det er urin eller et slags "sekret" da det er nesten blankt og luktfritt.

 

Takker for svar fra både deg "graahund" og andre som kan vite noe om dette.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Granleggen, ja da har det merklige hendt at det plutselg ga seg av seg selv, før jeg fikk somla meg til dyrlegen. Mulig det kunne være en mild urinveisinfeksjon. Har ihvertfall ikke merket noe mer siden rett etter at jeg skrev inlegget :D .

Link to comment
Share on other sites

Så bra at det gav seg selv. Vetrinæren vi var til antydet også at det kunne være noe forbigående som ville gå over av seg selv.

Tispa mi er ekstrem til å markere der andre hunder og dyr har markert med urin eller avføring. Hun er på nivå med de "værste" hann-hundene. Hun løfter til og med på foten enkelte ganger. Kan hunn ha blitt "slapp i fisken" av all markeringen tro?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...