Jump to content

Kongestevne i jaktfelt


Guest Arrowmaker

Recommended Posts

Egentlig burde denne ligge under Rifleskyting, men jeg skal surre så mye at den kan få ligge her i OT.

 

Men, helgen den 26-27 april går Kongestevnet i jaktfelt av stabelen. Geografisk er Kongen i Søndre Land kommune, en ca 2 timers biltur fra Oslo. Det er jo ikke lenger enn at de fleste fra det sentrale østlandet rekker dit på bare vårveier. Jeg vil anbefale alle å ta turen. Ta gjerne med hele familien eller ikkeskytende venner og la dem få en introduksjon til jaktfelt og også en fantastisk tur gjennom noe av det peneste bygde/kulturlandskap Norge har å by på. Starter dere sørfra, anbefales det å ta riksvei 34 fra Brandbu. Når dere har gledet dere over ladskapet langs Randsfjorden gjennom Hadeland kommer dere til Hornskleiva. Her var det trefninger med tyskerne under krigen, og det sies at en tysk tank ble ødelagt og ligger ute i fjorden. (Jeg har dykket etter den, men uten hell. Synes kanskje å huske at den har blitt funnet, men er ikke sikker)

Etter Horn er dere i Søndre Land. Ved avkjøringen til Kongen vil dere passere den nedlagte butikken og posthuset. I dag er den kunstgalleri, galleri Syklus. Her i bygda bor også Per Halmrast, internasjonalt kjent oppdretter og hundedommer. Han er en levende legende blant harehundfolket og med Schweizerstøveren som spesialitet.

Når du tar av mot Kongen kjører du over en ferist. I en ikke alt for fjern fortid var det en grind her, hvor man kunne tjene seg noen øre på å åpne og lukke grinda for biltrafikken opp og ned fra Skrukli stasjon. Pengene kunne omsettes i karameller fra butikken has Pål, eller man kunne spare litt og kjøpe seg en March Brown Silver, Wickhams Fancy eller Bloody Butcher til bruk på Bjørvatna inne på åsen. Men da måtte man til Hov. Vi fiska ofte med fluedupp i den tiden. Framme ved Bjørvatna spredde vi oss rundt vatnet. Hvis en fikk fisk, lurte vi jo på hvilken flue fisken hadde tatt på og hojet over; å tok'n på a? Når fisken var landa, kom svaret hojende tilbake; Wickhams Fancy!! eller Bloody Bucher!! Jeg tror vi kunne nesten alle fluenavnene som finnes og det ble lagt vekt på å få en litt melodiøs fremførelse av navnene når vi ropte for at lyden også skulle bære godt over vannet. Jeg har flirt mye av dette senere, vi hørtes vel ut omtrent som en torgselger eller avisgutt der vi ropte ut navnene på fluene.

 

Når skytingen er ferdig og hvis dere har planlagt dagen, kan dere fortsette nordover og ta runden om Dokka rundt Randsfjorden og ned igjen til Jevnaker. Fordelen med dette er at da får dere se de nydelige Land og Hadelandsbygdene fra begge sider!! Altså full pott.

Like nord for Kongen ligger Randsfjorden Golf Hotel. Her kan dere muligens få en matbit, jeg vet ikke om de er åpne, men de står i katalogen. Etter Hov sentrum er det Fluberg og Odnes. Etter Svingvoll før Odnes vil dere se Odnesbakken, en forholdsvis stor hoppbakke der det ble arrangert både internasjonale og nasjonale renn helt til vi fikk en type små og avmagrede skihoppere som ikke greier å gå opp fra flåa til toppen lenger. I hine dager kunne klassiske hopp av Engan, Wirkola og Yggeset nytes her.

Fra Odnes og nordover ligger Dokkadeltaet. Nå er det et fredet fuglereservat, men her er det også et spektakulært gjeddefiske på våren.

I Dokka tar dere 180 grader til venstre og fortsetter på riksvei 245 mot Jevnaker. Nå vil dere også passere den beryktede "dødens gård" der det ble begått to bestialske mord nå i vinter. Vi legger den fort bak oss, men man kan jo undres litt ove at slike handlinger kan foregå i slike omgivelser.

Langs vegen her bor også Kari og Paul Flatlien. For uten å være en av primus motorene i Buskerud/Oppland jaktfeltkarusell, Skudestevnet arrangeres oppe på åsen rett over gården til Paul, så driver de også med produksjon og salg av diverse varer fra gårdsdrifta. Kanskje de har noe du trenger eller har bruk for? De står i katalogen.

Nå kan dere bare nyte turen til dere kommer til Bjoneroa. Dette er ei lita bygd med mange ildskjeler som kjemper for sin eksistens. Problemet er kommunikasjon og fergedrifta over fjorden. Send dem noen gode tanker lykke til og for god "karma" når dere passerer. Så er det bare å nyte utsikten og turen igjen, og snart er dere på Jevnaker.

 

Som dere ser så trenger ikke skytingen bare være halsing til og fra stevner. Få familien og venner involvert og kanskje dere på den måten greier å verve noen nye skyttere også.

 

Flere opplysninger om stevnet og påmelding finnes på http://www.jaktfelt.com.

Link to comment
Share on other sites

GLIMRENDE INNLEGG!!! :D

 

Selv om ikke alt var like jaktfeltrelatert, så syns jeg denne bør flyttes bort fra OT og dit den hører hjemme!

 

Mvh Hentis

 

PS. Kjenner Toralf Engan godt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hadde tengt meg til Osen på dobbeltstevne den helga, men etter dette inlegget tror jeg jaggu jeg reiser til Kongen i steden. Mine foreldre leide hytte ved Bjonevannet på Bjoneroa da jeg var i oppveksten. Skulle vært artig og fulgt oppfordringen og kjørt den veieen tilbake. Forøvrig den fineste inbydelsen til et stevne jeg noen gang har sett :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Glimrende Ole, og for å understreke føler jeg en trang til å sitere Eldar Vågan (Håper dere tillater selv om jeg er fra den andre sida) "Je synes pinadø dekk kara skulle spandere på dekk en tur oppi gjønnom flatbygden på Hadeland. Deroppi er det pent!".

 

.....og så det er sagt, fra meg smeller det kl 12 på lørdag :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er Kongstevnet i jaktfelt ferdig for i år også. 381 skyttere tok seg turen. Været holdt bra, solskinn på lørdag, regn gjennom natten som gav seg kl0900 på søndag som på bestilling. Søndagen fortsatte med overskyer og jevnt fint skytelys. På Kongen har de slått sammen klassene til kun en i Sporter og en i Jakt For å kompensere litt så premieres det 40%, så det ble mange fine premier.

Resultatlistene finnes på http;//www,jaktfeltcup.com.

Link to comment
Share on other sites

:lol: kongen er noe en bare må ta seg tid til.vi på hedemarken sia har nok noe og ta med oss når det gjelder stevner på sia deres..sniper arne og jeg kommer på lørdag :twisted:

 

Og dere gjorde slett ikke skam på Hedemarksia. Premiene deres kan hentes på Jaktpartner om mandagen. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...