Jump to content

Moose og Woodland Caribou jakt på New Foundland


STUBBERUD

Recommended Posts

Var på New Foundland og jaktet moose og woodland caribou i meget naturskjønne omgivelser i begynelsen av oktober.

 

Jakten på moose foregikk i Area 5 ( Trout Lake ) og jakten på woodland caribou i Area 79 ( Adies lake ).

 

Masse info og kart på denne linken for de som er interessert. ( Ca 50 Mb. )

 

http://www.env.gov.nl.ca/env/HuntingTra ... idePgs.pdf

 

Woodland caribou stammen er sterkt redusert på New Foundland i løpet av det siste tiåret. Fra ca 120 000 dyr på slutten av nitti tallet til ca. 40 000 dyr i dag. En del av årsaken er coyote som innvandret til New Foundland over havisen i fra Larador på slutten av nitti tallet en gang. For denne sessongen ( 2009 ) var det kun 880 lisenser og da New Foundland er den eneste plassen i verden hvor det fremdeles er lov å jakte woodland caribou var jeg heldig og fikk en avbestilt lisens.

 

Vi fant woodland caribouen i små grupper på 3-15 dyr. Hver gruppe bestod av en "stor" bukk, simler og ungdyr. Noen av gruppene hadde også en yngere bukk med seg. Utfordringa med woodland caribou jakta var og finne en bukk i passende størrelse.

Vi lot bla denne bukken få noen år til på seg.

 

11syq2q.jpg

 

Elgejakta foregikk som snikjakt kombinert med lokkejakt. Area 5 grenser inn til Gros Morene National Park og er velsignet med et godt insig av store okser fra nasjonalparken. Hvor all jakt er forbudt. Bare i nasjonalparken regner de med at stammen er på ca 20 000 dyr. Elgestammen på New Foundland er meget bra og fortsatt i vekst. På en runde vi hadde i nasjonal parken så vi en 26 tagger, to 22 taggere, en atten tagger og flere andre stor okser med mere en 10 tagger.

 

Oksen jeg skjøt tidlig den første dagen var langt unna de vi så seinere i uka, men tenkte jeg fikk prioritere Caribouen denne gangen. Noe jeg angret på da jeg hadde en 16 tagger med breisiden til på 30 meter i noe som virket som flere mintutter den 3 jaktdagen. Bannet litt da, men,men......får vel sjansen på en slik en ved en seinere anledning.

 

Her er noen bilder fra jakta.

 

jjr9n8.jpg

 

qqwfhy.jpg

 

ipnj8w.jpg

 

Og her en par fra nasjonal parken.

 

2mrfz3k.jpg

 

2zqreom.jpg

 

DS. Mange flotte små og mellomstore lakselver i området. De utforskes ved en seinere anledning.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, Nils-Ole!

Dette så da meget interessant ut. Kunne godt tenkt meg en liknende tur en gang.

Kan du si noe om kostnadene ved en slik tur?

Var dette en slags testjakt, som du seinere kommer til å arrangere?

Booket du direkte med outfitteren?

 

Takk for rapporten!

 

Mvh. Anders

Link to comment
Share on other sites

Hei Anders,

 

New Foundland har 3 typer storvilt og jakte på. Moose, Woodland caribou og Svartbjørn.

 

Prisnivået er ca ( Eksl. flybillet).

 

Svartbjørn ( Åtejakt ) 2000-3000 US$

Moose 4000-6000 US$

Woudland Caribou 4500-7500 US$ ( Blir færre og fære lisenser for hvert år. Dessverre. 2010 er allerede fullbooket de fleste steder. )

 

Ja dette var en "testjakt" og planen er å komme opp med et kommersielt tilbud på overnevnte arter så fort alle formaliteter er på plass. ( forhåpentligvis i god tid før jul ) Eller så vet jeg at både Mylla og Exotic hunting adventure har turer til New Foundland på programet. Sikkert også andre andre selskaper som har New Foundland på programet som jeg ikke husker i farten.........

 

Har hatt kontakt med Outfitteren der borte det siste året på bakgrunn av anbefalinger fra flere amerikanske/ kanadiske jegere.

 

Ønsker du mere utfyllende info så send gjerne en PM.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Hei Jaktlykke,

 

Takker!

 

Hadde alle slags typer vær flere ganger om dagen der borte. :D

 

Varierte fra snø og minus grader til regn og strålende solskin og 15 plus grader.

 

Uvant for en østlending med så store væromslag. :shock:

 

Så ja du så riktig, våknet opp til 5 cm nysnø første jaktdag.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Takker :!: Ja terrenget miner litt om Norge i miniatyr. Fra fjord og fjell til store skoger. Så kanskje ikke så rart at vikingene slo seg ned der for en liten stund. Kan forresten anbefales å ta en tur å kikke på utgravingene som Helge Ingstad med flere gjorde av en viking landsby der borte. Har blitt en stor turist attraksjon, spesielt i sommer månedene. The Viking Trail (riksvei)går langs hele vestkysten av nfld. opp til utgravingene. En vakker kjøretur på 8-10 timer.

 

Mengden storokser var også ganske ( for ikke å si veldig ) annerledes en hva jeg er vant til her hjemme, men absolut mange likheter med mor Norge. :D

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...