Jump to content

Formleire / plastelina som medium for kuletester.


Recommended Posts

Tar opp igjen denne i egen tråd for å høre om andre har prøvd dette, og eventuelt hvor mye som skal til for å teste storviltkalibre.

Hadde vært gunstig å smelte om massen mellom testene, men vet ikke om flammepunktet ligger for nær smeltepunktet (utendørsjobb i medvind? :wink: ).

 

Hadde vært arti å rappa barnas formleire skrev jeg i en tråd i sommer - og jepp, nå er det pappas tur til å leke! 8)

 

Formleire har en tendens til å bli blandet til en grønnbrunlig klomp, og jeg samla 650gram og laga en liten sylinder. 10cm høy og 10cm i diameter.

Foretok først en blindtest med .22LR Standard (kronografert til 329m/s, og for det meste sub med ParkerHale-demper)

 

Satte først tape rundt leira, men fjerna den før skudd for å få fri utvidelsesmulighet. Avstand 50meter, leiretemp 10grader (noe hard):

20ubatu.jpg

 

Framsiden

xnf2u1.jpg

 

Baksiden

2eg8kfo.jpg

 

Delt (ja jeg satte opp sylinderen litt skjevt, og i tillegg var salongen innskutt på 65 m :roll: )

vdz61i.jpg

 

Sårkanal

16g9wgp.jpg

Ikke så imponerende hull her, men dybdevirkninga av disse standardkulene uten hullspiss er stor.

 

Fant ei enslig .22LR Yellow Jacket (lett hullspiss med større fart) i ei eske. Gnadde sammen leira til samme form som sist og gjorde klart for test.

Avstand 20meter, leiretemp 15grader:

 

Til forsjell fra første forsøk var lyden en annen i trefføyeblikket, fffoomppp, og leireklompen fikk seg en luftetur.

Sylinderen hadde blitt som en ball! :lol:

qxkj0p.jpg

 

Inngangshullet!

v8391.jpg

 

Utgangshullet var ikke like imponerende.

300gzr9.jpg

 

Gjennomskåret. Kan se at det meste av energi avsettes i løpet av 6-7 cm inntrengning. Rester etter kula er klistret i hullveggen.

v7fh3o.jpg

 

Cavity på 51mm! Imponerte i alle fall meg!

2e24fmt.jpg

 

Pent høl...

34sjvo1.jpg

 

Satte sammen noen av blybitene - ser ut til at YJ åpner seg til en ring på 18-19mm. Har sett storviltkuler med dårligere diameter! hehe

bezezb.jpg

 

 

Dett var dett for denne gang. Nå skal jeg kjøpe formleire til barna til jul, til bursdager osv! :mrgreen: for dette må prøves i større skala og med større kaliber!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...