nordlandsdrevern Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Tar opp igjen denne i egen tråd for å høre om andre har prøvd dette, og eventuelt hvor mye som skal til for å teste storviltkalibre. Hadde vært gunstig å smelte om massen mellom testene, men vet ikke om flammepunktet ligger for nær smeltepunktet (utendørsjobb i medvind? ). Hadde vært arti å rappa barnas formleire skrev jeg i en tråd i sommer - og jepp, nå er det pappas tur til å leke! Formleire har en tendens til å bli blandet til en grønnbrunlig klomp, og jeg samla 650gram og laga en liten sylinder. 10cm høy og 10cm i diameter. Foretok først en blindtest med .22LR Standard (kronografert til 329m/s, og for det meste sub med ParkerHale-demper) Satte først tape rundt leira, men fjerna den før skudd for å få fri utvidelsesmulighet. Avstand 50meter, leiretemp 10grader (noe hard): Framsiden Baksiden Delt (ja jeg satte opp sylinderen litt skjevt, og i tillegg var salongen innskutt på 65 m ) Sårkanal Ikke så imponerende hull her, men dybdevirkninga av disse standardkulene uten hullspiss er stor. Fant ei enslig .22LR Yellow Jacket (lett hullspiss med større fart) i ei eske. Gnadde sammen leira til samme form som sist og gjorde klart for test. Avstand 20meter, leiretemp 15grader: Til forsjell fra første forsøk var lyden en annen i trefføyeblikket, fffoomppp, og leireklompen fikk seg en luftetur. Sylinderen hadde blitt som en ball! Inngangshullet! Utgangshullet var ikke like imponerende. Gjennomskåret. Kan se at det meste av energi avsettes i løpet av 6-7 cm inntrengning. Rester etter kula er klistret i hullveggen. Cavity på 51mm! Imponerte i alle fall meg! Pent høl... Satte sammen noen av blybitene - ser ut til at YJ åpner seg til en ring på 18-19mm. Har sett storviltkuler med dårligere diameter! hehe Dett var dett for denne gang. Nå skal jeg kjøpe formleire til barna til jul, til bursdager osv! for dette må prøves i større skala og med større kaliber! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts