Jump to content

Hjelp til valg av nytt kikkertsikte.


Redline

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har nettopp kjøpt meg ny rifle og skal kjøpe meg riflekikkert.

Jeg er svært usikker, og tenkte at noen av dere har gode råd på kikkertsikter med lys som kan brukes til alt av jakt, fra elgjakt og toppjakt på lange avstander til skumringsjakt på rev osv.??

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha høy ytelse og litt mer skapelig pris: Meopta.

Hvis pris ikke spiller noen rolle: Zeiss, Swarovski.

Mellom dem: Schmidt & Bender, Kahles osv.

 

Du skriver litt lite spesifikt om bruksfelt, men tydeligvis ganske vidtfavnende. Til skogsbruk (elg, hjort etc.) er det en fordel å kunne gå ned i forstørrelse. Toppjakt krever høy forstørrelse. En kikkert som dekker begge deler bra vil være noe slikt som en 2,5-10x50. Selv bruker jeg en 1,5-6x42 på en .30-06 i skogen og har en 3-12x50 på handlelisten ifbm. ny .223-rifle. Begge Meopta.

 

OBS! Skal du ha Zeiss, så se på Victory-serien. De andre (MIN MENING) forsvarer ikke prisen.

 

Hør gjerne med en forhandler om du kan få låne med deg et utvalg sikter og prøve å se gjennom dem utendørs og gjerne i dårlig lys. Husk også på at stor objektivdiameter ikke nødvendigvis betyr større praktis anvendelig lysstyrke, men det betyr uten unntak høyere montasje og større og tyngre kikkert.

 

Edit: Lagt til presiseringer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...