Jump to content

Vinterens vakreste eventyr (Jaktfelt)


Guest Arrowmaker

Recommended Posts

Da er "vinterens vakreste eventyr" nemlig jaktfeltskytingen snart over. I Buskerud og Oppland er vi så heldige å ha to jaktfeltkaruseller i løpet av ettervinteren, samt noen frittsående stevner.

På vegne av meg selv, kona og sikkert alle deltagerne vil jeg takke arrangørene so gjør dette mulig.

Sesongen startet på Krødsherad sent i januar og avsluttes på Kongen i Søndre Land siste helga i april. Så for de av dere som ikke har kommet seg ut av godstolen enda, så er det et par stevner igjen. (Nesbyen og Kongen)

Karusellskytingen eller cupenene ble avsluttet sist helg. De har bestått av fire og fem stevner i hver sin cup.

Pågangen er stor, opp til over 400 skyttere på hvert stevne. Reglene er litt forskjellige fra NJFF sine med hovedvekt på at det skytes mot 10 forskjellige figurer og tre skudd pr figur. Sikkert mye på grunn av pågangen er det ordnet med elektronisk påmelding. Dette er kjempefint da du kan gå inn på nettet og reservere dag og skytetid. Vinn,vinn for både skytter og skytterlag vil jeg tro.

Diskusjon om våpenklasser og regler overlater vi til nettfora. På banen har vi akseptert at skytingen er noe vi gjør for å forbedre våre egne skyteferdigheter, og om du foretrekker "sporter" eller "jakt" er bare opp til deg. På banen skyter vi sie om sie.

 

Det fasinerende med jaktfeltskytingen er ikke bare at det er en utmerket måte til å forbedre dine jaktskyteegenskaper, men miljøet er ganske unikt i forhold til andre aktiviteter. Det er ingen øvre eller nedre aldersgrense, så her møtes vi, unger i 6/7 års alderen og gubber på over 70 med samme mål for øyet, nemlig å treffe det vi sikter på. Hvilken annen idrettsaktivitet kan oppvise et slikt spenn i alder på utøverne samtidig? Det er nesten så man kunne bli litt rørt da du under premieutdelingen på BOJ avslutningen, blir pirket på armen av en liten pjokk ved siden av deg med spørsmål om vi ikke snart er ferdige (han hadde fått sin premie) og et par stoler bortenfor sitter gamlekara i eldre veteran og gratulerer i nevan for god skyting.

Ganske fantastisk.

 

Det er meg en gåte at pressen ikke dekker denne aktiviteten bedre, for som jeg sier, den er ganske unik i sosial sammenheng, men det virker som om alt som har med skyteaktiviteter skal tones ned i norsk presse. Synd, men sant.

 

Les mer om BOJ oh Hadelandscupen på http://www.jaktfelt.com og http://www.jaktfeltcup.com. Neste sesong er nermere enn du tror!

Link to comment
Share on other sites

Det er meg en gåte at pressen ikke dekker denne aktiviteten bedre, for som jeg sier, den er ganske unik i sosial sammenheng, men det virker som om alt som har med skyteaktiviteter skal tones ned i norsk presse. Synd, men sant.

Ja, vi som bor andre steder i landet kan bli litt misunnelig på de områdene som har et slik omland av skyttere og jegere å rekruttere fra. Men selv om forholdene blir litt mindre her vestpå, så virker engasjementet og trivselen å være det samme. :D

Jaktfelt er den største av jaktskytingsdisiplinene, og vi burde gjerne spørre oss selv hva det er vi eventuelt kunne ta lærdom av fra jaktfelt over til de andre disiplinene, særlig innen leirdueskytingen.

 

Når det gjelder pressedekning så har vi gjerne vært heldig her i Bergen. Bergens Tidende har satset kraftig på lokalnyheter på internett, og ber om å få leserbidrag. For oss har det derfor siste året bare vært å sende en mail med resultatlisten, en liten tekst som gjerne har en vinkling, samt bilder. Bidraget ligger på nettet på BTlokal kun kort tid etterpå. Eksempler på dette kan dere se HER.

 

Jeg har ingen erfaring med hvordan det ligger an i andre nettaviser her i landet. Jeg ser imidlertid ikke bort fra at man andre steder også tar inn slike bidrag fra leserne. Når jeg dessuten legger ut linker til disse artiklene på forum som dette, så genererer det ekstra trafikk på BTs sider mot nettopp disse artiklene. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan ting foregår i en webredaksjon, men trafikk er ganske sikkert et parameter av stor betydning. Opplever journalistene at oppslag om jaktskyting gir betydelig trafikk, så vil det kanskje kunne medføre at de etter hvert sender folk til å dekke større stevner, kanskje for både web- og papiravis?

Link to comment
Share on other sites

ja du har så rett ole.virke på meg som skyting ikke blir vurdert som intresangt for pressen.alle liker da ikke fotball.ser jo bare dekkning av nm.med så mange deltagere så burde det abselut fått mer i avisa.vi skyttere få slutte med og gå med lua i hand.vi må fronte sporten vår.skyting har det vært i mye lenger tid en det meste av andre idretter.så vil jeg takke arangører for vinterns jaktfelt.jeg kommer tilbake neste seson takk

mvh

hans petter løberg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...