Jump to content

Skru av og på fast montasje


ko-stens

Recommended Posts

Har lyst på kikkert til kombien med større forstørrelse enn 4x og bedre skumringsegenskaper enn det en 1,25-4x20 kan gi meg.

 

Tenker mest på kikkert med 3-9x, 2,5-10x, 4,5-14x eller lignende. De er ikke så praktiske å lete etter fugl i, så da er det greit å ikke ha på kikkerten i utgangspunktet.

 

Men, i og med jeg har fast montasje, må jeg skru den av og på når jeg bruker den i skogen. Greit å ha kikkerten i sekken og heller montere den om jeg ser noe mystisk og interessant et stykke unna.

 

Spørsmålet er da om jeg vil kunne oppleve treffpunktendringer om jeg skrur av og på en fast montasje. Ser jo så klart at det er fiklete å drive med små skruer i skogen, men det er kanskje verdt det om en får råd til bedre kikkert, og om en ikke får treffpunktendringer.

 

Bør jeg heller investere i hurtigmontasje? Tenkte om jeg sparer de 2 500,- (tror det er det det koster til Zolien min), så kan jeg heller bruke de på en finere kikket enn... vel... Jahtijakt... Det er vel like lett å bli kvitt en fastmontasje som kanskje bare passer på Zoli kombi som å bli kvitt Aids, så der er det vel ikke mye å hente!

 

Så får en lure litt på hva slags kikkert jeg skal legge mine klamme hender på... Kanskje en ulempe at det er 30 mm ringer på montasjen. Færre alternativer da. Dessuten er det en lav montasje, så da er vel 40 mm lysåpning det jeg bør satse på?

 

Tenker på Leupold European-30 3-9x40 med duplexretikkel, men finnes det like bra alternativer med 30 mm rør da tro, som ikke er dyrere?

Link to comment
Share on other sites

Å skru av og på en fast montasje ute i skogen høres ut som en "recipe for disaster"...

Ikke bare er det upraktisk, men en er vel stort sett garantert treffpunktforandring. Jeg hadde ikke turt å skyte på f.eks et rådyr på litt hold etter å ha tatt av og på en fast montasje...

Det er vel best å bruke kombien slik den er, og heller spare kronene så lenge...

 

Alternativet er kanskje å bytte jahtijakten med en brukt 1.5-6*42. Litt verre å skyte fugl i flukt, men går kanskje med litt trening. Mange har jo slike på kombien.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

 

Får spare til jeg får råd til både hurtigmontasje og kikkerstikte da... Evt får jeg prøve på skytebanen først hvor jeg monterer av og på noen ganger og skyter innimellom. Evt får jeg bruke kombien som ren rifle med kikkerten evig montert!

 

JahtiJakt var bare et eksempel forresten! Det er en Leupold European som sitter på kombien! Vil helst ikke gå under den i kvalitet bare!

 

Tenkte feks å klemme på en maken, med 3-9x40. Blir det til at jeg beholder fast montasje må jeg ha kikkert med 30 mm rør. Er ikke så mange andre i samme prisklasse som har 30 mm. Har sett Tasco Titan, Nikon Monarch, Meopta R1 og Bushnell 4200. Ellers er det dobbelt så dyre eller billigjallakinaræl...

 

Billig skal jeg ikke ha. Har en JahtiJakt på salonrifla (nr 2 etter at okular og rødpunkt løsnet etter første skuddet med ei rifle i monsterkaliberet .308...). Den mister skytelyset kl 1200 på dagen på St.Hans. :roll:

 

Og selvfølgelig er brodern i USA om dagen, og han bor rett i nærheten av en jakt og fiskebutikk på størrelse med et digert supermarked her i landet. Han kan ta med kikkertsikte for meg. Går visst greit i tollen om han pakker ned i kofferten har jeg lest etter kjapt søk her på forumet. Hvorfor er jeg blakk akkurat nå! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...