Jump to content

Trenger ladedata til 300 WinMag, hornady 220grs RN og 190 gr


MacJoJo

Recommended Posts

Trenger ladedata til 300 WinMag.

 

Kulene: hornady 220 grs RN og Hornady 190 grs BTSP interlock.

 

Finner noe data til 190 grs, men til 220 RN finner jeg ikke noe som passer til mitt krutt.

 

Skulle gjerne hatt data for disse. Har tenkt å lade med N-170 krutt. Men er det mulig å bruke N-150 krutt?

 

N-150 er jo ett noe raskere krutt, og vil dermed gi mindre munningsflamme? Sauer 303 gir en voldsom munningsflamme med orginalammo (Fusion).

 

Hvilken fart bør jeg "lande" på? Og hvor mye friflukt anbefales på en halvauto (Sauer 303)?

Link to comment
Share on other sites

Fant etterhvert noe ladedata selv, på Denne siden

 

Endte opp med 71 grs N-165 krutt til Sauer 303 og Hornady 220 grs RN, fikk da en fart på 795 m/s.

 

friflukt= 2 mm

COL= 85,7 mm

Hette: Federal 215 (long rifle mangnum)

Hylse: Federal

Kruttype: N-165

Kruttmengde: 71 grs

Børse: Sauer 303

Fart (m/s): 793,6 798,1 795,4 796,3 794,7

 

PS: Denne ladningen passer MIN børse, og jeg tar ingen ansvar for andres børse og ladning til denne.

Link to comment
Share on other sites

Kruttprodusenten har publiserte ladedata, lurt å sjekke dem før du lader etter andres data. Du ligger 5gr over produsentens maxdata.........

http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload/esitteet/VihtavuoriInternationalReloguide2009.pdf

 

Kan se ut som N-570 er veien å gå om du vil ha hastighet. N-150 er sikkert mulig for reduserte ladninger, men produsenten har ingen data på det, og da er det best å styre unna.

 

Den 220gr Hornady kula er fin i 30-06, men du sender den ut i mye høyere hastighet. Høy hastighet betyr gode (og dyre) kuler om du vil beholde litt kjøtt.

 

Patronlengde er viktig i halvauto, og da er vanligvis friflukt stor nok til ikke å lage problemer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...