Jump to content

45. glock ladning


wunderbaum

Recommended Posts

begynner snart å lade 45. acp til en glock 30. Lurer på et par ting for innkjøp av kuler.

 

Først av alt hvilke kulestørrelser passer. Er det 452?

 

Jeg hadde tenkt til å bruke 200 eller 230 grains kuler. Heller litt mot 230 grain, fordi jeg har prøvd 230 fiocchi i den og de var mye bedre enn 200 partizan.

 

Noen som har noen gode oppskrifter til 45. med 4"løp, muligens også glock 30?

 

Greit å få et pekepinn, etterhvert vil jeg eksprimentere meg til riktig kule og ladning for min pistol.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke notatene mine foran meg, men bruker N320 og 230 grain blykuler til G21´n. Mener diametern var .451 når jeg sløgga løpet, så du bør gå for .452 kuler.

 

I 9mm går samme lading til både G17 og G26 hos meg. Super presisjon med samme kule. Tror ikke du trenger noen "magisk" ladning til G30.

 

ps: gratulerer med kul pistol :)

Link to comment
Share on other sites

Takk takk.. Bestilt heinie stålsikter til den. Takler ikke glock siktene, er vant med siktene til cz. Annet enn det virker presisjonen bra og avtrekket er det ikkenoe i veien med. Montert lettere avtrekk.

 

Men hva mener du med sløgga løpet? er noe som ikke virker logisk for meg, diameteren på løpet er 451. Men du mener jeg skal bruke kuler som er 452. altså større enn løpet. Gjelder det bare blykuler da eller?

 

Hvis du kunne kikket på notatene dine så hadde det vært supert :P

Link to comment
Share on other sites

Å sløgge løpet betyr at du banker gjennom en blykule for så å måle diameteren mellom bommene. For at riflingen skal ta tak i kula og gi den rotasjon må kula være litt større enn avstanden mellom bommene (riflingen).

Mantla kuler gir med friksjon i løpet, og det kan derfor tenkes at en mantla kule gir nok tak i riflingen, selv med litt mindre diameter.

 

Eksempel: I revolveren min fikk jeg ikke stabilisert kula med kulediameter på .355". Fikk avlange hull på 25 meter. Med .356,5" var presisjonen super. Tilpasningen av kulediameter er derfor svært viktig ved bruk av blykuler.

Ved manta kuler så har jeg ikke hatt problemer med å bruke alle mulige billige mantlelkuler.

 

Det er lite vits å komme med noen spesiell ladedata. Bruker du N320 krutt er det bare å følge ladetabellen. Blykuler gir mer fart enn mantla med samme kruttmengde. Har også prøvd N340 krutt, men det synes jeg ikke er så godt egnet i .45 acp. Må bruke mye krutt for at det ikke skal sote. N320 er derfor favoritten. I korte løp er N320 også bedre egnet enn N340.

 

Ps: du skal ikke bruke mye crimp på .45 acp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...