Jump to content

neck sizer+boddy die= bedre patroner?


hjemmeladeren

Recommended Posts

siste to gangen jeg har fyrt opp ladepressa ( dillong 550) har jeg brukt lee sin neck sizer og så på siste stasjon har jeg hatt RCBS sin sizer die, men tatt ut ekspander pinnen, føler patronene blir mye jevnere og finere da samt at jeg ungår krutt tull ( ikke noe stort problem egentlig da). for nå smører jeg bare hylsa utvendig ( unødvendig med tanke på neck sizeren da) og trenger ikke noe olje i halsen, så da kleber ikke kruttet der. i tillegg så når enn bruker en normal sizer die så drar jo ekspanderen litt i halsen på vei ut, og kan vel i teorien og dra skulderpartiet litt, i all fall om enn får litt variert smøring innvenig på halsen. så ved å bruke neck sizer er der jo ikke noe strekke på hylsa og bare lader den fult opp, og da, når den ferdige patronen kommer til siste stasjon blir skulder og ellers hylsa presset pent på plass uten at noe trekker i den når hylsa skal ut. jeg føler at disse patronene som jeg har ladd slikt blir "penere" og at faktisk sluttstykket har helt lik motstand på alle patroner når det gjelder lukking...

 

er det bare tilfeldig dette? eller har det faktisk noe for seg å gjøre det slikt? arbeidsmessig så ja, litt mer jobb en å bare neck size pga må smøre, men mindre jobb en å bruke den normale sizer dien pga trenger ikke smøre inni halsen....

 

 

hva tanker har dere andre om denne metoden her?

Link to comment
Share on other sites

okay, så enn kryper rett og slett hylsehalsen og kula for mye da ja. var svært liten motstand når jeg gjorde dette her da, vil nesten si mindre enn når jeg sizer normalt.. men da skal jeg sjekke det neste gang, helpresse en hylse på normalt vis, lade patron og se, dersom da ferdig patron glir inn i sizer dien uten ekspander så vil vel det si at halsen ikke blir presset for mye om jeg gjør det slikt.

 

ja, disse til redding er nok mange ganger bedre, og kommer nok til å bestille meg en slik etter hvert, men ett spørsmål ang boddy dier fra redding, er de smørefrie så jeg slipper helt alt som heter olje, eller blir det på samme måte som jeg gjorde nå med å bare smøre utvendig?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...