Hedmarkingen Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 Jeg har en kamerat som har lyst på en 4-beint kamerat, da gjerne omplasseringshund. Han skal flytte utpå landet snart, har ett hus der som det er god plass til hundegård ved. Omtalte persjon vil da ha en hund med litt størrelse på, foreksempel en retriever. Han kommer til å jobbe om dagen og har ikke hatt hund før. Han jakter ikke. Hvilken rase anbefaler hundefolket her inne ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lille My Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 Kommer litt an på om han har tenkt å bruke hunden til noe annet. Hvorfor vil han egentlig ha hund? Hva slags aktivitetsnivå har han, eller ser han for seg at han skal ha? Hvor mye tid og krefter vil han legge i en hund? slike spørsmål er egentlig greie å svare på før en går inn på rase synes jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaktlykke Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 Først og fremst må han se på hva han vil med bikkja; noen raser har mer motor enn andre og det er litt dumt om han er av den sedate typen som velger en typisk fuglis... det er jo dømt til å mislykkes Spørsmål han må ta stilling til FØR rasevalg: Hvor aktiv kommer jeg til å være med bikkja (gå småturer eller løpe 5-mila)? Hvor mye tid vil jeg bruke på f.eks pelsstell? Stor, medium eller liten hund? Hann eller hunn? Når han har funnet ut av dette så er det mange raser som faller fra og dermed gjør valget hans enklere. Du nevnte retriever; det er flere raser å velge mellom der, men de er stort sett trivelige familiehunder som ikke nødvendigvis må brukes til så mye annet enn vanlig aktivisering. Flatten er vel den som er mest aktiv av retrieverne. EDIT: Lille My; du og jeg tenker jo likt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedmarkingen Posted September 27, 2009 Author Share Posted September 27, 2009 Først og fremst må han se på hva han vil med bikkja; noen raser har mer motor enn andre og det er litt dumt om han er av den sedate typen som velger en typisk fuglis... det er jo dømt til å mislykkes Spørsmål han må ta stilling til FØR rasevalg: Hvor aktiv kommer jeg til å være med bikkja (gå småturer eller løpe 5-mila)? Hvor mye tid vil jeg bruke på f.eks pelsstell? Stor, medium eller liten hund? Hann eller hunn? Når han har funnet ut av dette så er det mange raser som faller fra og dermed gjør valget hans enklere. Du nevnte retriever; det er flere raser å velge mellom der, men de er stort sett trivelige familiehunder som ikke nødvendigvis må brukes til så mye annet enn vanlig aktivisering. Flatten er vel den som er mest aktiv av retrieverne. EDIT: Lille My; du og jeg tenker jo likt Tror at størrelsen medium 40 cm høyde skulle passe bra. Pelsen bør nok være lettstellt, og ca en time gåtur om morgen/kveld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pegleg Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 Det er mange raser å velge imellom, og det finns mange flotte blandingshunder som trenger nye hjem. Angående Retrievere så er spesielt Labroador Retriever og Golden Retriever raser som er blitt splittet på grunn av en avl som mer og mindre har gått bort ifra de opprinnelige egenskapene. Både Labrador og Golden har såkalte jaktutgaver som er endel lettere bygd. Noget mere motor i disse, og de krever ganske mye.. Jaktgolden (Sjeldne hunder her til lands) : Jaktlabrador (blitt mere vanlig i Norge) : svart gul Litt sammenlikning med Utstillingshundene... Premiehund Golden : Premiehund Labrador (fleskestøver som svenskene kaller de : Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts