Jump to content

hvilken hunderase passer..


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg har en kamerat som har lyst på en 4-beint kamerat, da gjerne omplasseringshund.

Han skal flytte utpå landet snart, har ett hus der som det er god plass til hundegård ved.

Omtalte persjon vil da ha en hund med litt størrelse på, foreksempel en retriever.

Han kommer til å jobbe om dagen og har ikke hatt hund før. Han jakter ikke.

 

Hvilken rase anbefaler hundefolket her inne ?

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på om han har tenkt å bruke hunden til noe annet. Hvorfor vil han egentlig ha hund? Hva slags aktivitetsnivå har han, eller ser han for seg at han skal ha? Hvor mye tid og krefter vil han legge i en hund? slike spørsmål er egentlig greie å svare på før en går inn på rase synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst må han se på hva han vil med bikkja; noen raser har mer motor enn andre og det er litt dumt om han er av den sedate typen som velger en typisk fuglis... det er jo dømt til å mislykkes :)

 

Spørsmål han må ta stilling til FØR rasevalg:

Hvor aktiv kommer jeg til å være med bikkja (gå småturer eller løpe 5-mila)?

Hvor mye tid vil jeg bruke på f.eks pelsstell?

Stor, medium eller liten hund?

Hann eller hunn?

 

Når han har funnet ut av dette så er det mange raser som faller fra og dermed gjør valget hans enklere.

 

Du nevnte retriever; det er flere raser å velge mellom der, men de er stort sett trivelige familiehunder som ikke nødvendigvis må brukes til så mye annet enn vanlig aktivisering. Flatten er vel den som er mest aktiv av retrieverne.

 

EDIT: Lille My; du og jeg tenker jo likt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst må han se på hva han vil med bikkja; noen raser har mer motor enn andre og det er litt dumt om han er av den sedate typen som velger en typisk fuglis... det er jo dømt til å mislykkes :)

 

Spørsmål han må ta stilling til FØR rasevalg:

Hvor aktiv kommer jeg til å være med bikkja (gå småturer eller løpe 5-mila)?

Hvor mye tid vil jeg bruke på f.eks pelsstell?

Stor, medium eller liten hund?

Hann eller hunn?

 

Når han har funnet ut av dette så er det mange raser som faller fra og dermed gjør valget hans enklere.

 

Du nevnte retriever; det er flere raser å velge mellom der, men de er stort sett trivelige familiehunder som ikke nødvendigvis må brukes til så mye annet enn vanlig aktivisering. Flatten er vel den som er mest aktiv av retrieverne.

 

EDIT: Lille My; du og jeg tenker jo likt :mrgreen:

 

Tror at størrelsen medium 40 cm høyde skulle passe bra.

Pelsen bør nok være lettstellt, og ca en time gåtur om morgen/kveld.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange raser å velge imellom, og det finns mange flotte blandingshunder som trenger nye hjem.

 

Angående Retrievere så er spesielt Labroador Retriever og Golden Retriever raser som er blitt splittet på grunn av en avl som mer og mindre har gått bort ifra de opprinnelige egenskapene. Både Labrador og Golden har såkalte jaktutgaver som er endel lettere bygd. Noget mere motor i disse, og de krever ganske mye..

 

Jaktgolden (Sjeldne hunder her til lands) :

 

384.JPG

 

Jaktlabrador (blitt mere vanlig i Norge) :

 

svart

argo_2.jpg

 

 

gul

Valutahund_Tollv_73121916x9.jpg

 

 

 

 

Litt sammenlikning med Utstillingshundene...

 

Premiehund Golden :

 

bsbk04_vet_1.jpg

Premiehund Labrador (fleskestøver som svenskene kaller de :

 

big_gr8_08.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...