Jump to content

Balansert lading 243


Ukrutt

Recommended Posts

Teori og praksis.

Ladningen er ca 3 grain under en vanlig start ladning. For kaliberet, jeg tror du vil få sot på hylse kroppen og elendig presisjon.

Men bare prøv.

Jeg ville sett på di litt kjappere krutt sortene. Men da finnes det lite ladedata.

Jeg har prøvd både N-110 og N-120 med greit resultat. Kjørte ditt ladeforslag i progammet QL. Og det stemte på en prikk, du har kanskje programmet? Da har du jo et godt hjelpemiddel.

Bruker du lyddemper på rifla vil disse krutt typene gi svært lite munningsglimt.

Tenk deg om hvis du må kjøpe nytt krutt. Feks kan jeg bruke dette kruttet til noe annet jeg lader.

N-110 fungerer med de aller fleste hylser og reduserte ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Stor fart og 80gr Hornady FMJ, kan lage mye søl, det har jeg erfart. Men ved V0 på rundt 800-820 m/s endrer det hele seg, og det blir fine fugleslakt.

 

Les denne tråden som jeg hadde:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=8898&hilit=243+n110

 

Lykke til, men vær forsiktig.

Kan vel ikke noe mye over 800, men det er forskjel på 618 å 820;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk 768 m/s i snitt av 5 skudd med den nevnte ladningen i rifla mi, Ruger M77 MkII med 53cm løp. Imidlertid ga den ladningen helt elendig presisjon hos meg. I det hele tatt slet jeg fælt med presisjon på denne kula. 38 og 39 grs var det som ga meg best resultat...

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Jo fikk noe og tenke på nå.. :D

Ja sitter her og klikker inn på QL og hvis det er nok og komme ned til 800m/s har jeg

jo bare 738 m/s ved 40 grain med N160.... Tenke tenke.

 

OK lader opp 40 grain og sjekker presisjon og virker det som det bør prøver vi og skyte noe med fjær..

 

Takk for nyttig hjelp på veien..

Link to comment
Share on other sites

ja da har jeg vært en tur på banen, ikke kronografert bare prøveskutt litt.

 

Lada både 37 grain og 40 grain på 90 grain fmj kule.

 

Resultatet var litt merkelig venta sot på 37 ladningen, men det var 40 ladningen som blei sort i toppen.

Litt stressende skyting men 37 grain samlet for meg innen 30mm på 100 meter'n og det skyldes garantert skyter'n

mer en ladning, Merket ikke forskjell i spredning i noen av ladningene.

 

Kommer nok til og prøve ut ladningen på 37 grain videre :)

 

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...