Jump to content

Skremt av viltkamera?


358 Win

Recommended Posts

Har en viltåker på ca et mål som er SÅ grønt og fint. Plantene er i god vekst,(formargkål, forraps, havre, timotei og kløver)og ca 15-20 cm høye. Allikevel går hjorten på jordene som har mye dårligere gress ute i bygda rett ved vei og folk. Mitt jorde ligger helt usjenert til. Ved siden av jordet har vi hengt opp et viltkamera som har vanlig blitz. Kan dette være årsaken til at det ikke er noen dyr der???

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har ventet på første tråd om dette... :wink: Hjorten la om stien der jeg hadde et med IR blitz som de så. Hvis IR spekyeret ligger for nærme synlig lys ser de det helt klart. Om ikke annet som forandring i kontraster.

Hadde bare folk brukt videofunksjonen i stedet for alle de "flotte" bildene hadde de sett om de så kamera eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Om de blir direkte skremt eller bare litt forstyrret vet jeg ikke. Men jeg har opplevd at hjorten la om stien etter å ha blitt blendet x antall ganger. Det nye tråkket var ikke mer enn 10 m fra det gamle. Om hjorten blir tatt blide av på vei til viltåkeren din skulle jeg tro de likevel fant veien dit via omveier. Visst det da ikke er plassert slik at de blir blitzskutt hele tiden mens de beiter. Da kan de nok bli lei og finne annet å spise.

 

Jeg hadde kameraet lenge ved rundballene jeg kjørte ut i vinter. De såg ikke ut til at de brydde seg alt for mye av blitzen da. De kom igjen kveld etter kveld og jeg fikk mange bilder av sulten hjort....

 

Se selv:

 

http://home.nktv.no/peregmo/viltkamera%20II.htm

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg debutert på youtube...

 

De er ikke "processed" ennå men de kommer vel på disse linkene etterhvert;

 

Edit; De ser ut til å virke nå. Legg spesiellt merke til den ene som kikker fram, prøver igjen, og løper rundt. Stopper i bakgrunnen og ser på kameraet fra ca. 30 meters hold og løper. Stien ble flyttet 20 meter i en bue rundt kameraet :!: Der det andre står går stien ennå. Har maaaange flotte videoer. Bilder er ikke morsomt...

 

 

 

 

Noen hevder at det kan være lukt...NEI. Jeg har hatt kamera av div typer i 10 år. Sjekker de når batterier skal byttes. ca 1 gang i måneden og skjeldnere.De står på øde steder. Der ER IR lyset, eller mangelen på ordentlig sådan(850Nm og oppover som krever mer batteri>kvalitet)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt hva du mener når du sier at video er noe annet enn bilder. Den av elgen var jo bare helt knall

Er nok noe i det at det er altfor stor mennesklig trafikk i området men tror kameraet skal flyttes i tillegg. Det står jo midt på jordet så alt som evt ville gått der og beitet ville blitt blitzet hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Fikk mitt første vilt kamera for 3 år siden. Fikk endel hjorte bilder der, men oppdaget at camera tok et bra bilde, på bilde nummer 2 og 3 var dyrene på veg vekk fra forings plassene. Det var nokk blitsen som skremte dem. (Vanlig blitz)

 

I år fikk eg tak i 2 nye camera fra en kamerat med ir blitz som ikke skal vere synlig, men eg opplevde det samme der og.

Dyrene vill ikke stå lenge på plassen og eg kan se at de ser på kameraene. De dyrene som er der på dagtid blir ikke skremt.

å en ting er sikkert og det er at ir lyset ikke er usynligt for dyrene og at det kan skremme dem.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...