Jump to content

ladedata lapua mega 155 gr


palle

Recommended Posts

Godladninga til akkurat di rifle må du nok finne selv, men her er noen små ladedata:

VithaVuori Reloading Guide 6 og Ladeboken 6 har ikke angitt ladninger med N160 til 10,1g Mega.

VithaVuori angir COAL på 73,0mm og Ladeboken har 76,0mm!

Når produsenten av kruttet er bøddy med Lapua og ikke har tatt seg bryet å liste opp ei sånn ladning, kan det ha sine årsaker i at de vanligvis går sammen som fot i ost.

N165, MRP, N170 (eller N560 og N570) finnes det derimot flere data på...

 

Men i bladet JAKT 7/2009 har Jørund Lien tatt for seg 50 ladninger til 6,5*55, deriblant Mega.

Han angir 43grs N160, Normahylser og Remington 9 1/2 tennhetter og fikk 774 m/s med 65cm løp med demper, og 11mm samling (snitt av tre treskuddsserier!!)

på 100m med en Schultz&Larsen M97. Plutselig hørtes ikke N160 så feil ut... :P

Har også kjenninger som bruker N160 til Mega'n med gode resultater.

(forsiktig PS! Mega er 156grs i .264")

Link to comment
Share on other sites

QuickLoad gir ingen sikre data eller ladninger - men en slags indikasjon på hva en kan forvente av trykk og fart (om man kjenner alle parametre).

Jeg er ny med QL så mine data må regnes som enda mindre sikre - men her er noe jeg kom fram til:

At trykk og hastighet øker med større settedybde er ingen overraskelse, og med COAL 76,0mm er kula allerede 10,7mm nede i hylsa og det er sikkert rikelig... om kammeret ditt tillater det.

43,0grs N160 er med tekn. data fra JAKT-testen og COAL=76,0mm innen 18% av maxtrykk. MAP (maximum average pressure) er definert til 3800bar for 6,5*55.

Fyllingsgrad i hylsa er 94% og farta er beregnet til 752 m/s.

Denne ladninga kan vel beskrives som moderat i nye velholdte rifler, og frisk nok for gamle slitne 6,5*55'ere med pussebehov.

Jeg anslår minimumsladning til 41,7grs (MAP-25%) og Max ligger et sted mellom 44,0grs og 45,9grs, alt ettersom...

...når jeg puncher litt på parametrene skal det ikke så mye forandringer til for å nærme seg knallrødt.

Bare ved å sette COAL til 73,0mm med 43,0grs-ladninga er trykket innen 12-13% av max og farta oppe i 764 m/s.

 

Dersom du vil sende Mega'n avgårde i 800m/s eller raskere må du bytte krutt. Her ser MRP, N560 og MRP2 ut til å ha stort potensial, isolert sett på trykk kontra fart.

Du kan kjøpe deg 30-45 m/s ekstra fart i forhold til N160 med samme kammertrykk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...