Jump to content

Jaktfelt nybegynner


Jowi

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle prøve meg på jaktfelt, da jeg ble spurt om å være med av noen kolleger. I den forbindelse har jeg litt spørsmål. Har surfet rundt litt, men det er ikke alltid lett å finne det man leter etter.

 

Kan jeg skyte med min Howa Varmint i 22-250Rem.? Det står tofot på den, må denne demonteres? Er det noen regler for hva slags ammunisjon jeg kan bruke? Er det andre ting det kan være kjekt og vite. Vil jo helst være mest mulig forberedt. Er det noen som har no linker til relevante sider så takker jeg for det og.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ja, du kan bruke howa'en din, men dersom du skal skyte i Jeger C, som er den klassen du automatisk havner dersom du ikke har skutt jaktfelt før, så må våpenet med påmontert kikkert ikke veie over 4,5 kilo. Kikkerten kan maks ha 9x forstørrelse, men kikkert med variabel forstørrelse over 9x kan plomberes på 9x med tape. Avtrekksvekt kan ikke være under 1000 gram.

 

På hold mellom 70 og 130 meter skrur jeg aldri på kikkerten, men ekstremt korte hold og hold over 140 meter så justerer jeg kikkerten, slik at jeg bare konser om å holde midt i. Kanskje ikke noe å styre med første gangen du skyter, det holder i massevis å holde høyt eller lavt i figuren, ettersom avstanden tilsier, men jeg tror faktisk ikke det er en reell problemstilling med en 22-250. Den burde sitte innafor ringen på alle aktuelle avstander, såfremt skytteren gjør jobben.

 

Ammunisjon bruker du akkurat som du vil, men tofoten får du ikke bruke. Ellers er det bare å si lykke til, jaktfelt er super trening, samtidig som det er både sosialt og artig. Husk at 2 minutters skytetid er GOOOD tid. Ingen vits å stresse.

 

Noen som har en link til reglementet, som kan legge den her?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

velkommen.hvis du liker best 22-250 din.så hvorfor ikke byne i sporter b.da slipper du maset med vekt og kikkert.kan skyte grei uten jakke osv.jeg bynte i jegr for 3år siden,stressa med og holde børsa under vekta.når du skyter bra så går du fort opp i b klassa,da strammer det seg fort til,skal du på pallen. :shock::D

så jeg anbefaler deg og gå i sporter med en gang,lykke til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...