Jump to content

Ubrukte Winchester sideliggere


valdemar

Recommended Posts

Jeg har for en tid tilbake arvet to Winchester hagler. Jeg har ennå tilgode å finne disse på noen sider fra Winchester. Har noen av dere hørt om Winchester side by side. Jeg har en kal. 20 og en kal. 12. Kaliber 20 hagla er Super Grade og 12'ern er Pigeon Grade.

 

Det som er litt spesielt er at de aldri har vært skutt med, selv om de ble kjøpt på 70 eller 80-tallet en gang.

 

Er det noen som har peiling på slike hagler, eller hvor jeg kan finne informasjon om dette? Hadde vært artig om noen visste om de er noe særlig verdt (sitter på litt for mange hagler nå etter at våpengarderoben trådte i kraft).

 

:?:

Link to comment
Share on other sites

Trekker nok en gang på min tidligere bransjetilknytning. Haglene du har arvet er sannsynligvis Winchester Model 23. De var markedsført under Winchester-navnet, men produsert i Japan på samme fabrikk som den legendariske Winchester model 101 over-under haglen. Dette er meget forseggjorte hagler av høy kvalitet, sammenlignbart med f. eks. Miroku og gamle SKB. De lå også i samme prisleie. Etter min smak er de en liten tanke i tyngste laget, men usedvanlig solide.

Endel av disse haglene hadde Win-Chokes, et av de første utskiftbare chokesystemene. Disse chokene bør det ikke skytes stål/wolfram/hevishot gjennom.

Post gjerne noen bilder av dem, du skal ikke se bort fra at det kan lokke mulige kjøpere :wink:

Link to comment
Share on other sites

(sitter på litt for mange hagler nå etter at våpengarderoben trådte i kraft).

 

:?:

 

Litt OT, men dette er ingen grunn til at du skal behøve å kvitte deg med de.. Var på polititstasjonen her for en ukes tid siden og forhørte meg litt. Sitter du med f.eks 8 registrerte eller uregistrerte hagler, trenger du ikke selge for å komme ned på "rett" antall, men du får ikke kjøpt ytterligere våpen, uten å selge. Jeg ble ihvertfall fortalt, at har du 8 våpen, kan du fortsatt bytte inn ett for å kjøpe ett nytt, og du kan fortsatt eie 8 våpen. Så blir det jo som vanlig opp til hvert politidistrikt å fintolke reglene :roll: Heldigvis bor jeg i ett bra distrikt sånn sett :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri vært noen fotograf, men jeg har fått tatt noen bilder som jeg legger ut når jeg finner ut hvordan en gjør det. Har kikket litt nærmere på haglene, og de er, som en av dere påpekte, modell 23 XTR. Men, dog uten de utskiftbare chokene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...