Jump to content

Toppjakt og helmantel?


_husby_

Recommended Posts

Moderator må gjerne flytte tråden, hvis de mener den hører hjemme et annet sted.

 

Saken er: har gått til innkjøp av rifle, som skal være med på toppjakt når den tid kommer.

Er det "forsvarlig" og bruke helmantel på toppjakt? Jeg ser for meg at helmantel kan gå greit på orrfugl og røy, men hva med tiuren?

 

Andre anbefalinger mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er forsvarlig.

 

Ser du har 6,5x55 og da er det bare å bruke helmantel. Faktisk kjenner jeg en som skyter tiur med 22 hornet med utmerket effekt. Selv har jeg skutt mange orrfugl med min 6,5x55 med 9,1 grams Nosler Partition, men da sørger jeg for å treffe magen slik at trykket slår ut de vitale organene. Samtlige fugler jeg har skutt på denne måten har gått rett ned. Blyspiss rett in i brystet ødelegger jo mye av middagen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er forsvarlig.

 

Ser du har 6,5x55 og da er det bare å bruke helmantel. Faktisk kjenner jeg en som skyter tiur med 22 hornet med utmerket effekt. Selv har jeg skutt mange orrfugl med min 6,5x55 med 9,1 grams Nosler Partition, men da sørger jeg for å treffe magen slik at trykket slår ut de vitale organene. Samtlige fugler jeg har skutt på denne måten har gått rett ned. Blyspiss rett in i brystet ødelegger jo mye av middagen.

 

Høres flott ut! Da slipper jeg å teste fullt av ammo, da børsa en innskutt med helmantel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

22 Hornet er en flott patron til toppjakt - ut til 150m- forutsatt lite vind ( om du da ikke er god til å holde på vinden, eller justerings tårn på kikkerten - vanskelig det og...). Har prøvd 22 Hornet, Sako 7x33, 5,6 x 52 R, 222 Rem, 243 Win, og 6,5 x 55. Alle som helmantel og med forskjellige kuler. Etter min bedømning gir 22 Hornet best slakt (minst kjøtt ødeleggelse), men alle dreper selvfølgelig viltet på en effektiv og god måte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...